Harphult - backa träningen

Juni och jag har haft en bra träning idag i Harphult med träningskompisen! Planen var att ha med bössan, men först efter vi kört ett pass på vatten.
 
Innan hunden gick ut ur bilen lade vi ut punkter. 3 punkter vid skogskanten på en åker. En punkt vid "busken" i sjön,  en vid smala björken :
 
 
Och en punkt på en ö i vattnet ca 10m ut.
 
Jag börjar med 10 min fotgående. Jag tycker det är en bra start. Jag får chans att få henne lugn och hon värmer upp kroppen något.
Efter att andra hunden hämtat sin dirigering till busken går jag till grusvägen och kör några enkla apporter. Juni känns ostadig och ger ifrån sig ett litet ljud när hon far iväg.... suck !!
 
Då säger kompisen till mig att Juni tittar på mig väldigt mycket. Och ja... det stämmer. Och jag tittar på henne.  Kanske bygger det upp en känsla i henne som pyser ut i ljud när jag äntligen skickat henne?  Resten av träningen så slutade jag med att titta på henne innan jag skickar. Tycker att det kändes bra. Jag har även gått tillbaka till att ha henne sittande när jag skickar.
 
Till björken gick det sådär att skicka,  hon simmar till näckrosor. Vi behöver träna mer...
 
Efter vattenarbetet tog vi med oss bössan och gick till åkern. Planen var att inte skjuta något, bara ha med den. Så att jag hittar en grund att stå på och kunna lägga på svårigheter. Den träningen gick bra också.  Bra!
Sen att hon hade lite svårt att springa rakt , det kan vi bearbeta senare - så länge hon är tyst....
 
Planen är nu att ta med bössan, utan att skjuta, och sedan successivt lägga på skott.
Och jag ska sluta titta på min hund sådär mycket!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0