Gåsjakt 4/11

Att gå upp mitt i natten och åka hemifrån 13 mil för en gåsjakt. Vem gör det? Jo, någon som älskar att uppleva djur- och natur och att bygga på sig jaktliga erfarenheter. Titta bara på bilderna.
 
 
 
 
 
 
Sofia följde med som erfaren apportör då jag var osäker på om Juni apporterar gås.
Samlingen var vid en mack kl 06. Sedan åkte vi ut till marken och parkerade vid en ladugård. Bakom ladugården och fältet ligger ån som gässen övernattat vid. Vi placerade ut oss och jag hamnade ensam vid en skytt. Planen var att skjuta gässen när de lyfte från ån. Här var det stadga, och passivitet. Min skytt sköt bom på sina fåglar så det blev inget apporterat för vår del. Vilket inte gjorde ngt!  Det blev en väldigt bra passivitets-träning för Juni.  Några andra skyttar fick ner några gäss, och dessa lades ut på fältet som bulvaner.
 
Efter morgonkaffe placerade jag och Sofia ut oss i ett gömsle.
 
 
Igen, stadga och passivitet. I ungefär en timme satt vi där. Bulvaner och skytt på fältet i gömsle för att vänta och hoppas att de ska gå ner på fältet.
 
 
Gässen ser tydligen väldigt bra, så såhär såg jag ut typ hela dagen.
Efter timmen hade gått och vi skulle bryta för en till kaffepaus fick jag möjlighet att träna apportering med en av de grågäss som blivit skjutna under morgonen. Senare under dagen provade jag även apportering på en kanadagås. Grågåsen är ngt mindre vilket också gör den mer lätt-apporterad. Men även kanadagåsen bogserade hon in.
 
 
Här satt vi under större delen av eftermiddagen. Hoppades på att de skulle gå ner i vattnet.
Tyvärr inga fler gäss under dagen, men en fin dag med mycket bra träning !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0