Walk-up träning och WT i Asa

Sedan Unghundsderbyt och kennel-lägret ägde rum har jag blivit mer införstådd i vad vi behöver träna på. Framförallt är det stoppsignalen. Få ihop stopp-signalen och närsöks-signalen. På våra walk-up träningar har jag förberett ett närsöksområde med tennisbollar. När jag har tänkt dirigera henne på en av tennisbollarna har jag först fått en markering över området, gärna med apporkastare. Sedan har jag blåst stopp när hon är vid området, belönat med röst, och sedan blåst igång henne. Jag vill minnas att det gick bra !!
 
 
Vi har fått ihop en träning med skyttar och kastare där vi har gått på linje. Lagt ut områden för linjetag, fått markering framåt, skickat bakåt. Juni har varit tyst stadig och följsam vid sidan. Underbara hon!
 

 
I söndags startade jag Juni på FRK's Smålands Sommarträff. Med tanke på Juni's benägenhet att springa bort sig på markeringar så hade jag inga större förhoppningar på vår start. Men det gick över förväntan! Juni gled igenom stationerna utan större svårigheter. Inga 20p, men heller inga nollor.
 
Station 1:
Lång markering ut på en åker. Vi stod inne i skogen. Kastaren stod till höger om ett område med gräs-sly. Markeringen hamnade till vänster. Jag får lov att skicka Juni efter att domaren sagt mitt start.nr
Jag skickar henne och hon for iväg, tar sig hela vägen ut till apporten. Gör en liten lov, men hittar den utan större svårighet. Jag tappar tyvärr apporten vid avlämnandet. 16 p.
 
Station 2:
Markering vid vattenkant, dolt nedslag. Juni är stadig och jag skickar henne. Hon tror att apporten hamnar längre ut i vattnet varpå hon fortsätter att simma. Jag kallar in, blåser närsök. Hon simmar ut igen, jag kallar in  - blåser närsök lite närmre mig. Hon finner apporten - springer till mig och lämnar av utan att släppa apporten !!!
15p.
 
Station 3:
Fotgående. Markering ängsmark med buskar. Hon springer lite men hittar den ok. 15p.
 
Station 4:
Markering bland blåbärsris och låga granar. Gör sin snyggaste markering för dagen. 18p.
 
Station 5:
Fotgående. Markering hagmark. Juni snubblar på sig själv och verkar komma bort sig. Springer lite mer och jag styr ej. 14p.
 
Totalt : 78p.
 
Jätteroligt att vi fick över 75 p och att vi nu är välkomna till Ökl på WT !!
 
Jag är så grymt nöjd med henne som håller sig lugn i alla situationer. Och framför allt... att avlämningen på station 2 satt där den skulle gjorde att jag hade kunnat nolla resten av stationerna och ändå varit nöjd!
 
Nu blickar vi framåt mot Hallandsmästerskapet!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0