Träning hos Kris (kurstillfälle 3)

Under hösten har vi haft en ofrivillig paus från träning hos Kris, det har helt enkelt inte gått att få ihop tillfällen.
Igår fick vi till ett tillfälle och det kändes spännande med träning igen!
 
Kris börjar med att skicka markeringar åt oss över en brant slänt. Hunden ser en apport falla men inte nedslagsplats. Markering nr 2 hamnar en bit längre på djupet och det blir genast svårare för hunden.
Hunden sattes sedan och skulle skickas bakåt mot minnes-området efter en störning åt vänster. Juni tog ej tecknet, men jag kom då på att jag inte blåste en stoppsignal/kontaktsignal före. När jag gjorde det så gick det bättre!
Hundarna fick sedan markeringar nedför en slänt. Samma övning men tvärtom.
 
I det stora hela så handlade träningen igår mer om att 'handla hund' än tidigare. Därför kändes det också svårare. Att ta snabba beslut som innebär att hjälpa eller att stjälpa hunden bör ske på sekunder, och det hinner jag inte alla gånger med att göra.
Vilket gör när hunden inte stoppar på min signal så blir jag paff, och tar inga fler beslut. Jag måste ha en plan B !!
Jag har bara under senaste månaden implenterat mitt stopp under linjetag vilket gör att Juni inte alltid förstår.
Blåser jag en gång till eller "nej:ar" fattar hon galoppen och stannar. Det gäller att hon ska förstå att vi samarbetar!
 
Mer träning på närsök behövs då jag inte alltid upplever att hon förstår signalen!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0