Träningsplan Vilja (jakt)

Jag bestämde mig för att sätta mig ned, ta god tid på mig och skriva ned en träningsplan för Vilja. Detta kommer underlätta planeringen när jag väl är ute och tränar sen!
 
Vi har 2 mål:   1.  Hallandsmästerskapet ÖKL slutet på juli.   2. B-prov NKL
 
Jag har tröttnat på att hålla på med vilt och att det aldrig känns helt bra, så pausen ifrån vilt-träningen är fortfarande på paus. I höst finns det många tillfällen att starta på prov, så jag kommer ha tid att träna det senare!
 
Träningsplanen som jag nu satt upp gäller Hallandsmästerskapet som går liknande ett B-prov fast med dummies. Steget från NKL till ÖKL är stort och jag är inte säker på att vi kan momenten; dubbelmarkeringar på land och vatten och dirigeringar detsamma. Men förra året startade vi i NKL och det gick fint, så att träna inför ÖKL och prova att starta där är ju verkligen en spark i baken!  Jag ska bara höra med provledningen en gång till så det är ok. Något pris på B-prov har vi ju inte...
 
TRÄNINGSPLAN VILJA
 
MÅL: Att klara av momenten i öppenklass på "Hallandsmästerskapet" 24/7-2016
  • Fotgående i par
  • Dubbelmarkering på land
  • Dirigering på land
  • Dubbelmarkering på vatten
  • Dirigering på vatten
  • Sök
Vad befinner vi oss just nu?
 
FOTGÅENDE; Vilja kan gå fot, men hon smiter alltför ofta för långt fram. Problemet är att fotgåendet blir dåligt, jag tappar henne för att hon lämnar min sida.
 
Vad behöver JAG träna på?
Jag behöver gå mer fot till vardags. Bli mer konsekvent! Ha Vilja att gå fot när Juni går lös. Prova att byta kommando (från "nära" till "fot") Sekundsnabba korrigeringar! Följt av klick och ökat gott godis! Lugn vid sidan ska leda till belöning.
 
Situationsbunden träning
Träningen ska ALLTID börja med ett lugnt fotgående! Va konsekvent! Träna fotgående bakom skytt och mot vatten! Vid skott-apport --->  annan hund tränar stadga --- vi går fot och hämtar apporten.
 
DUBBELMARKERING PÅ LAND; Vilja kan momentet hyffsat men behöver mängdträna i olika terräng.
 
Vad behöver JAG träna på?
Tydlighet mot Vilja vilken apport hon ska hämta först. Vara uppmärksam och kunna läsa av henne att hon kommer ihåg var apporten har hamnat.
 
Situationsbunden träning
Mängsträna dubbelmarkeringar på land i olika terräng och kastade apporter i olika vinklar. Variera vilken apport som ska hämtas först.
 
DIRIGERING PÅ LAND;  Vilja kan skickas ut på dolda linjer men hon har ibland svårighet att hålla linjen.
 
Vad behöver JAG träna på?
Jag behöver lära mig att förstå hur vinden ligger och hur den påverkar hur jag ska skicka min hund. Bli bättre på att komma ihåg att blåsa stopp och sedan närsök.
 
Situationsbunden träning
Fortsätt träna tecken som i "klockan" - apporter kl 12, kl 9 och kl 3. Ha med Vilja när apporterna läggs ut. OBS: lägg kl 12 sist med ökad motivation och se alltid till att det finns apporter till området som hunden skickas till!
Träna minnet genom att förlänga tiden innan hunden skickas.
Träna MÅNGA linjetag!  Träna terrängskiften!
 
DUBBELMARKERING PÅ VATTEN; likt momentet på land så kan Vilja lösa dubbla markeringar på land helt OK. Vilja kan ibland dock tyckas vara osäker på igångar i vatten. Varför? Osäker på apporten?
 
Vad behöver JAG träna på?
Jag behöver bli säker på hur jag skickar min hund på dubbla markeringar. Namnet?  Ut-tecken? 
 
Situationsbunden träning
Mängdträna !! Börja träna på återkommande platser så att Vilja blir säker i momentet. Introducera nya platser med nya igångar och glöm inte använda skott om möjligt.
 
DIRIGERING PÅ VATTEN; det här momentet är jag som mest osäker inför då vi inte alls har kommit långt i träningen där. Träningen kommer att behöva innehålla MYCKET dirre-träning på land för att kunna applicera på vatten. Vilja kan vid fåtal gånger skickas i vatten på ut-tecken, men hon går lättast i med hjälp av minne. Obs: känslig för kallt vatten och tvekar vid igångar...
 
Vad behöver JAG träna på?
Veta var apporten ligger. Bli bättre på att ligga "steget före" - veta när jag ska stoppa. Inte vara så trögtänkt!
 
Situationsbunden träning
Åka till dammarna i Habo och skicka Vilja mot platser där apport landat tidigare. Vid i-skick ---> kasta ny apport längre fram (youtube-film med Dagmar Lång) skicka Vilja i ---> ny apport kastas. Tillit till tecknet tränas då hunden har sett ett kast och kommer ihåg att det finns apport. Förekommer närsök i vatten!?  Isåfall : träna närsök med tennisbollar i vass. Träna tecken på vatten på liknande sätt med 'klockan'.
Glöm inte träna stopp i vatten!
Skicka i vatten och belöna med tennisboll framför hunden.
 
SÖK; sist men inte minst; söket. Kanske egentligen det säkraste korten vi har jämfört med hur vi ligger till träningsmässigt i resterande moment. Vilja söker bra inledningsvis men kan mattas på slutet...
 
Vad behöver JAG träna på?
Bli bättre på att komma ihåg var hunden ha varit samt att röra mig och skicka hunden till ny mark.
 
Sitationsbunden träning
Fortsätta lägga sök med jämna mellanrum. Variera terräng och variera antalet apporter utlagda. Variera också när söket tränas - är det i början eller slutet av träningen?
 
 

 
Det var ingen liten träningsplan !! Ojojoj... kommer det ens gå att träna allt det här på 2 månader? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0