Träning hos Angelica utanför Forserum

En härlig träning bland maskrosorna fick vi idag! Utifrån min träningsplan som jag fick ihop igår fokuserade jag en massa på fotgåendet idag. Vilja har gått bättre, men inte helt bra. Jag behöver få tillbaka henne betydligt mer och en bra riktlinje jag fick höra idag var "om du inte kan göra en vänstersväng obehindrat, då går hunden för långt fram"  och jag kan typ aldrig göra en vänstersväng utan att snubbla på hunden... Så! Träning i form av att bli filmad och granskad av träningskompisar var det på schemat idag. Att hamna på film är något som borde ske på samtliga träningspass, bara för att man ser sina små-fel (som blir stora ur hundens synvinkel) så himla tydligt !!
 
 
Här blir vi tjuvfotade när vi lägger ut apporter ;o)  Vi lade 3 apporter var bakåt, framåt och åt sidan. Jag förde denna gång anteckningar på vilka apporter jag hade hämtat, mycket enklare att faktiskt föra en slarvig anteckning än att lida av sitt dåliga minne !! Det är verkligen något jag behöver träna på... att ha koll på apporterna.
 
Juni fick sedan komma ut på slutet där jag fokuserat på UT-skicken med henne, hon knallar fortfarande ibland när jag skickar och det är inte OK. Dock så får jag inte stopp på henne trots att jag skriker "neej" när hon sticker..!  Utan gör om, gör rätt och var ännu nogrannare och medveten om att hon kan knalla när jag skickar.
 
Juni fick höra sitt första skott med apport-kastare, det gick bra trots en liten förvånad labrador. Ett kast följde skottet och sedan vände vi upp och jag skickade henne på ett linjetag. Det skötte hon bra! Bra upptag men slarviga grepp på inlevereringen.
 
 
Vilja har fått OK från provledningen att starta i ÖKL på "Hallandsmästerskapet" , det hade varit bättre om de sagt nej - haha... Så om någon jag känner läser bloggen här, kan ni väl peppa mig i träningen fram tills dess?  
 

 
Ikväll har vi haft besök av vår hundfysioterapeut Sandra (FysioCanis). Sandra har kollat Vilja i alla gångarter en gång till och hon tycker att hon sträcker stegen bra. Vilja går dock något orent fortfarande i skritt, hon skyndar sig genom steget på högersidan och vill lägga mer vikt på vänster. Det är inget ett otränat öga ser, men jag kan förstå att steget är orent när hon i vattentrasket lyfter ojämt där. Jag är så tacksam för Sandra att hon hjälper mig att hjälpa Vilja!
Sandra har känt igenom Vilja från topp till tå och sedan utfört massage med fokus på bakre delen av kroppen. Vilja svarar bra på massagen, även om hon är något mer vaken och ålar sig endel när höger sida masseras.
 
Framöver nu så kommer vi att få en träningsplan av Sandra som rör sig över 4 veckor framåt. Den kommer innehålla vattentrask, simning, benviktmanchetter och mycket mer. Träningsplanen kommer att ha i syfte att öka muskulator kring höger sidan och att stärka upp hela Vilja så att hon klarar av jakt-träningen i den mån vi vill köra.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0