Om sommaren/hösten 2016

Jag sitter på SSRK's prov och kollar upp möjliga provstarter för mig och Vilja i höst. Åh, jag skulle så gärna vilja starta och få ett 1:a pris! Hur svårt ska det egentligen vara?! 
Från augusti till oktober finns det sex olika möjliga tillfällen för oss att starta. Kanske det kommer ut fler under sommaren. Någonstans så känner jag samtidigt att jag behöver pausa träningen inför B-proven, jag känner att det annars tar för mycket än det ger. Så vi tränar med dummies bara ett tag nu.
 
I slutet av juli har vi "Hallandsmästerskapet" (ett upplägg som b-prov fast med dummies) som jag har anmält oss till öppenklass. Jag anmälde mig tidigt under året som en sporre att träna utvecklande. Jag vet inte om det ens hade gått vägen för oss att starta, dirigering är vi inte så bra på. Men vi har gott om tid på oss att träna.
Om jag orkar kan jag köra vilt-träningen parallellt, annars fokuserar jag på dummies och tar isåfall upp träningen med vilt efter HM.
 
Igår hade vi en rolig träning precis utanför stallet, i beteshagen där. Hagen har olika öar som vi använde som dirigeringspunkter. Vi lade ut punkter rakt ut, och åt höger och åt vänster. Min plan var att kunna skicka rakt ut, blåsa stopp och vinkla sidotecken. Så blev det inte. När jag skickade Vilja UT så drogs hon åt sidorna. Gör om, gör rätt! Hon är lyhörd på mitt nejjande eller stopp-signal när hon går fel, men hon behöver uppmaning att gå rakt ut. Så min plan att träna stopp + sidotecken gick sig inte riktigt. För att kunna träna det tänker jag att jag behöver ha en starkare dragning rakt ut, för att då få en säker Vilja som går rakt ut. Förmodligen behövs en kastare.
 
Juni fick vara med en stund i slutet och var då tillsammans med en annan (för henne okänd) hund. Det gick helt ok!  (Annars föredrar jag fortfarande att träna henne ensam.) Visserligen knallade hon ett par gånger och var nyfiken var den andre hunden gjorde under fotgåendet, men att hon knallade var helt mitt fel som inte hann förbereda henne på uppgiften. Hon är fortfarande otroligt lyhörd och lätt att lära, så jag är inte särskilt orolig att hon kommer att bli jobbig på något vis att träna.
Jag har fokuserat på fotgående och avlämningar. I fotet så bara följer hon med, drar inget, går lugnt. Det är som en lättnad! Avlämningar gick fint också.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0