Jaktleken, fysträning och inte-skak-träning!

I förra veckan var vi på "jaktleken" utanför Skövde!  Att jag inte har skrivit något om det förrän nu beror på att jag var besviken över vår prestation. Vilja kändes inte med mig på något vis, hon var alldeles för överladdad och gick dåligt fot. En konflikt redan vid fötterna skapar inga bra förutsättningar för fortsatt bra arbete... Jag kan dock inte skylla allt på hunden, uppenbarligen ligger felet hos mig eftersom det inte kändes bra. Vilja gör ju alltid sitt bästa.
 
På något sätt känns det inte som att vi kommer vidare. Vi behöver fortfarande träna massa fotgående. Träna massa dirigeringar. Dubbelmarkeringar. Jag har liksom tappat glädjen nu i träningen för att jag så gärna vill komma vidare på proven. Så det är inte alls bra... Så just nu släpper jag tanken på prov ett tag!
 
Vi fokuserar istället mer på fysträning just nu. Vår hundfysioterapeut Sandra Franic hjälper oss med träningen för att öka smidighet/muskulatur hos Vilja som verkar avlastande. Vi har börjat med vattentraska i Vättern och simträning. Hundarna badar var och varannan dag och vi har kul !
Vi ska boka en tid för massage härnäst och jag ska få lära mig fler stretch-grepp. Jag stretchar Vilja efter varje högre grad av fysisk aktivitet (vatten-träning, jakt-träning, intensiv lek) och det går bra. Jag lär mig hur hon känns och jag kommer också märka förändringar snabbt.
 
I samband med att hundarna badar dagligen tränar Juni och jag avlämningar från vatten. Det går sådär. Första passet som jag skrev om gick ju faktiskt jättebra. Efter det har det gått inte lika bra.
Jag har skaffat godare belöningar i fickan som hon får när hon har lämnat av utan att skaka sig. Eller egentligen så får hon belöningen redan när hon kommit upp till mig med apporten - utan att skaka sig - , men det händer att hon släpper apporten samtidigt. Men jag tänker att jag får shape'a in det framöver när hon har lärt sig lite mer.
Så det är bra att vi har hela sommaren på oss att fortsätta träna!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0