Juni apporterar and.

Igår tinade jag vilt och körde ett kort pass med Vilja. Efteråt fick Juni prova att hämta en and-drake för första gången, och det gick bra!  Det var intressant att se hur hon när hon fått anden i vind plötsligt visste instinktivt att den skulle hon greppa tag om och springa hem med! Juni tog den runt nacken och bar hela vägen till mig! Hon fick hämta anden ett par gånger till efter det men fick inte till något bra grepp tyvärr... Hennes apport-grepp överlag är lite sisådär, ibland på dummies hänger den på trekvart. Hädanefter ska jag enbart ge belöning för ett korrekt grepp, så kanske det ger sig.
 
Igår fick Juni också hämta en duva och en kråka. Kråkan var mindre intressant att hämta om jag jämför med duva.
 
Idag har vi varit på Jönköpings Brukshundklubb och tränat jaktlydnad på en av deras appellplaner. Juni har fått träna fotgående och hålla apport ordentligt, samt hämta apport i ris och komma med den till mig. Tycker hon löser det hela bra, hon är jättelugn vid sidan (har till och med kastat apporter framför, en miss i början sen förstod hon) -  sitter otroligt stadigt, jagar intenstivt och lämnar av bra!
 
Med Vilja har jag tränat väldigt enkelt, dock med vilt för att jag egentligen bara vill stämma av inför Poängjakten.
Inga bekymmer! Så det kanske kan gå hyfsat på provet trots att hon på dagen avslutat sitt löp...
 
 
En härlig promenad vid Vättern i Huskvarna en kväll i förra veckan.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bry dig inte om greppet, bara om hon tappar och slarvar på så vis, det kommer ge sig! :)

Zara

2016-03-29 @ 23:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0