Blackbound-helg 2016

Helgen 18-19 juni hade jag och Juni två riktigt fina dagar på årets kennel-läger utanför Stockholm.
Vi har varit på en hästgård hela helgen, Sanda Gård, där vi fått god mat, fint boende och fina marker att vara på.
 
Bean-Beiley kullen har kommit alla utom hane nr 2 i Finland. Det har varit kul att träffa Alice, Lava, Tesla och Geir igen! De är väldigt lika, men ändå så olika.
 
 
Alice, Lava, Juni, Tesla, Geir - 11 månader
 
Juni är nog bland de lugnaste i kullen. Hon sitter lugnt på rumpan när syskonen hämtar sina apporter och går vid min sida utan förväntan. (detta fick jag träna en hel del på dag nr 2...)
 
Damien Newman från Irland har varit vår instruktör under helgen. Han är den fjärde man från Storbritannien/Irland som jag nu träffar och går kurs för. Gemensam egenskap hos de som jag har träffat är att de har en lättsam attityd till träningen av apportören - det ska vara enkelt. "Keep it simple". Vi vill inte genom för svår träning förorsaka dåligt självförtroende hos den unga hunden, utan vi vill förstås att den ska lyckas. Dock med en lagom nivå på utmaningar som leder till utveckling. De uppmanar också att utnyttja alla tillfällen till träning då hunden faktiskt utför momentet. (upprepa kommandot "fot" när hunden går fot / stopp-signal när hunden ska sätta sig etc)
 
Damien var en duktig instruktör med mångårig erfarenhet av att starta hund. Han såg till varje ekipage's bästa och kunde peka ut de detaljer som påverkar träningen av hunden i det långa loppet.
Han var på mig en hel del, vilket var bra - jag var ju där för att lära mig! Hunden i snöret kan det redan...
 
Då Juni är lugn vid sidan faller hon lätt bakom mig, och jag upplever att hon "stänger av". När vi gick på linje och vi utförde många vändningar (apporter föll bakom linjen) blev Juni stillastittande och jag fick mer eller mindre dra fram henne med kopplet till min sida... Jag fick klia mig på huvudet och sucka en hel del. Och Damien suckade troligtvis också då han gång på gång fick säga till mig att inte glömma bort min hund när jag vänder !! Jag vet inte varför det var så svårt ?!
Jag fick tips att vid fotgående på linjen använda en tennisboll framför mig för att hon inte skulle falla bak - också att använda godis när vi svänger. MEN - använd inte godis när din apport faller, för då ser ju hunden den inte..!
 
 
Grupp nr 1 , träning på förmiddagen dag 2
 
Juni's grupp har också gått walk-up men då bara med 2 hundar.
Jag behöver träna mycket på att hålla linjen, att inte gå för snabbt. Under dag 1 bara rejsade jag fram för jag var enbart koncentrerad på mig och min hund, inte de andra. Jag upplever att det gick mycket bättre att gå på linje dag 2.
 
 
Hundarna står parallellt mot varandra på bilden och den ljusa tiken skickas mot en apport i vatten. Unghundarna gjorde en liknande övning men inte apport i vatten.
 
Jag är mycket nöjd med helgen och att jag fått med mig mycket hem till träningen med Juni!
Tusen tack Maria!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0