Träning på semestern

Sedan jag sist skrev har jag varit ett par dagar i Göteborg, och innan det en sväng i Skövde.
Vi hade en bra träning där!  Jag brukar fokusera mest på linjetag numera, då dels för att undvika rush-starterna men också för att hålla henne igång hela passet. Linjetag är det som jag tror en behöver träna/nöta mest!
 
Den här veckan (semestervecka 3) har vi varit hemma hela veckan. Jag försöker ta mina tillfällen i akt och fylla dagarna med hundträning nu när jag har chansen. Det är bara det att jag tycker det är så tråkigt att åka iväg själv och träna! Bättring på det!
Den här veckan har jag fått med mig en kompis med hennes två border collies iallafall, det har varit roligt! Kompisen har sista provet kvar till godkänd räddningshund, provet kan innehålla ett dirigeringsmoment -  så jag har med Vilja visat kompisen hur vi med retriever lär in dirigering, och Kid svarar bra på övningen och fattar grejen!
 
Vilja har tränat linjetag/fyrkanten, enkla linjer som hon har klarat utan svårigheter.
Med hjälp av kompisen har jag kommit fram till att jag med fördel kan träna Viljas fotgående med hjälp av leksaksgrisar, en sånhär:
 
Hon är helt galen i dem!  Därför kom jag på det att om jag lägger en gris på marken och går fot mot den, så hamnar hon 'nästan' i samma sinnesstämning som att hon går bakom en skytt! Med fördel så kan jag ha 2 st, så att jag kan belöna externt genom att låta henne få hämta leksaken som är bakom henne.
Jag inser att jag har slarvat med fotgåendet alldeles för mycket.
 
Tyvärr får jag inte starta på Hallandsmästerskapet i år på grund av karens på Stronghold. Jag har fått ge mina hundar det nu igen då vi umgåtts i kretsar där nysningar förekommit... Så av ren ärlighet och att inte sprida några noskvalster vidare tog jag beslutet att behandla mina 2.
Att inte starta känns helt okej ändå. Jag känner mig inte redp för öppenklass, även att det hade varit med dummies.
 
Vi får snart ta upp B-provsträningen igen och se hur det verkar där med vilthanteringen, om jag vågar anmäla på något prov i augusti/hösten.
 
 
Häromkvällen gick jag med Juni till Elmiafältet där vi gjorde "fyrkanten" för första gången.
 
 
Hon är som en missill när jag skickar henne!  Hon tycks vara målmedveten varje gång.
Igår gjorde jag liknande övning men jag skickade diagonalt genom fyrkanten - dvs ospårad linje. Det löste hon också perfekt!
 
 
Här på bilden ovan har jag lagt 3 apporter på rad i en sluttning. Meningen är att hon ska se dummien först när hon närmar sig. Jag hade 1 grön först, och 2 vita efter.
Juni visade tendenser att byta !!  Hon var inte alls sugen på att ta den första, den gröna - utan ville absolut ha den vita längre bak. Jag fick göra om det flera gånger för att det skulle bli rätt, haha. Kanske skulle trä en vit socka över gröna dummien nästa gång, om det berodde på färgen-att hon såg de vita bättre.
 
Avslutningsvis det passet gjorde vi avlämningar från vatten, och närsök tennisboll i högt gräs.
Avlämningarna från vatten går okej. Nu sist var det som att hon tänkte till lite, och kom ihåg att när hon kommer till mig utan att skaka sig får hon god belöning. Ibland skakar hon sig i vattnet dock, det är lite knivigare att komma åt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0