Gott slut år 2015

Jag är inte den som anger några nyårslöften, däremot så ser jag fördelar i att titta över hur det gångna året har varit - samt med spänning blicka framåt, vad kan det nya året innehålla?
 
2015 är ytterliggare ett bra år för mig som har innehållit många roliga hundaktiviteter. De första månaderna av året spenderade jag träningen mycket målmedvetet. En inofficiell start på jaktprov hade jag i sikte i april, och vi tränade och vi tränade och vi tränade. Morgonen på startdagen har jag feber och känner mig rätt kass, men med tanke på de all träning jag lagt ned under vintern så var jag bara tvungen att åka. Nästan 20 mil enkel resa, det var en pärs. Hela dagen var tuff pga feber. Men vi presterade och gjorde vårt bästa den dagen, kom också på en andra plats!
Ett positivt resultat gjorde att jag under hösten vågade anmäla mig till officiellt B-prov. Dock kom löpet emellan och jag tappade den stora lusten jag hade. Trots mindre motivation att starta, gjorde vi det ändå i september utanför Linköping. Det gick ok, inte mer än så. Inget pris, men jag har fortfarande förhoppningar på att år 2016 kan innebära något pris på B-prov.
 
Ett gäng kurser/starter har det blivit under året som gått.
  • I mars kursade jag för Gordon Hodgson genom Labrador Halland. En fr-lördag var jag nere i Alvhaga igen för en helg hundträning. På söndagen kom jag med med hund, och Vilja tycker jag gjorde bra ifrån sig.
  • I maj var det kurs för Åsa Norrby en helg.
  • Vi startade på "Jaktleken" 2 maj och vann öppenklass, första gången vi har vunnit något!
  • Startade WT-ökl i Skövde och fick 79p.
  • I juni fick jag den stora äran och möjligheten att vara med på kurs för Roger Philips och Simon Hansell. Med mycket humor och omtanke höll de kurs i 2 dagar, och jag lärde mig att gundog-training behöver inte vara så krångligt.
  • Vi har startat på Hallandsmästerskapet i Alvhaga (jaktprov med dummies), där en het Vilja jobbade på riktigt bra.
  • Fått möjlighet att vara med på ett par andjakter. Vilja apporterat varmvilt felfritt för första gången.
  • B-provstart debut i Linköping, där Vilja visade upp bra egenskaper men brister i apportering.
  • A-provskurs hos Birgitta Staflund.
När jag blickar tillbaka så inser jag hur mycket jag faktiskt har varit ute på. Kan inte låta bli att vara stolt över mig själv och min hund, som oftast inte gör bort oss!
 
Det som ändå är det största som har hänt under 2015 är mitt val att skaffa en till hund. I början av året kände jag tydligt att nej jag ska inte ha en hund till. Vilja tog all min tid och att börja träna en valp var inget som lockade. Men så hände något.... där på Jaktleken den 2:a maj. Jag bestämde mig; jag ska ha en hund till och jag ska ha en labrador! En labrador? Hm. Inte har jag kunnat sett mig själv med en labbe? Jag visste vad jag ville ha och jag ville ha en riktigt duktig jakthund och apportör. På köpet vill jag också få en lika duktig uppfödare som kan lära mig ännu mer om jakten och des träning av en apportör. Jag spenderade många, många kvällar vid datorn där jag sökte efter "rätt uppfödare". Sen bara av en slump när jag klickade runt så fann jag Maria, Maria på Blackbound Gundogs som skrev på sin hemsida att en tik är dräktig. Vi pratade i telefon, jag åkte upp till Stockholm för att hälsa på henne och tiken, och efter några dagar när valparna var födda fick jag veta - det finns en tik till mig!
Jag har aldrig ångrat mitt val av att skaffa en valp, även om det innebär mycket tid och andra uppoffringar. Jag sitter här nu med två hundar i soffan, som tycker lika mycket om varandra som jag tycker om dem!
 
Jag ser fram emot ett nytt år, med minst lika många hundaktiviteter som det förra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0