Dirigeringspunkter + sök med vilt

Nu söker jag efter svar : är det någon som kan hjälpa mig med min goldentik på 4 år nu som har dåliga upptag med vilt !?
Nu har jag tragglat det här med vilt-hanteringen sen sommaren 2014. Jag börjar tyvärr tröttna....
I början tog hon inte en fågel-j*vel, nu gör hon det mesta ok. Men när det kommer till söket... Hon har bra fart vid varje skick och hon vill ut och jobba, sen när hon finner en fågel så viltvägrar hon. Är vid den en stund, men beslutar sig sen för att låta bli att ta den. Tror säkert att hon gick över ett flertal fåglar idag, men hon fick in alla 7 vilt och hade bra inlev.
Jag förstår inte? Hon känns klockren just nu, ligger högt energi-mässigt och är helt tokig i att träna, jag trodde hon skulle lösa söket bra idag men icke..
Ska jag träna en fågel i taget? Gå tillbaka och hålla på och belöna med blötmat?  Nåt måste jag ju uppenbarligen göra annorlunda.
 
Vilja har iallafall briljerat på vår dirigerings-träning som vi hade innan söket. Vi lade ut tre punkter som vi sen skickade hundarna mot, lade sen ut apporter igen och jag skickade mot en punkt, blåste stopp och vinklade höger/vänster till den andra kända punkten. Klockrena ut-skick, klockrena stopp, klockrena sidotecken!  Första gången idag som vi lyckades med hela kedjan; att dirigera till en punkt!  =)  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0