Blackbound-träning 6 mån

Till och börja med så har min första bilresa fram och tillbaka till Stockholm, ensam, gått bra! Minst jobbigt var det att köra upp, ganska jobbigt sen att köra hem + mörkt. När Jönköping närmar sig så känns det som att jag inte kan köra en mil mer, orkar knappt gasa (farthållare??) hahaa....
Min nya honda har gått fint! Tack vare automat och hög gjorde den det hela lite mer enkelt att ta sig ut på E4 från Skogås.
 
Fram kom jag strax innan 12, ett litet stopp i Nyköping hade vi gjort tidigare. Fikat lite, i -12. Kallt skulle det vara idag! En mycket fin eftermiddag hade vi, Maria, Charley Juni och jag.
Vi gick en promenad ned till en isbelagd sjö (så vackert), på promenaden ner börjar Juni med att gruffa på en mötande hund (??), jag pratar med Maria under tiden och tänker inte riktigt på att jag borde korrigera. Det tipsar Maria mig om senare.....
Juni brukar inte gruffa på hundar, kanske var det för vi var på ett nytt ställe och Vilja inte var med i koppel bredvid.
Tränade lite på att kunna gå vid sidan utan att dra för mycket fram. Juni är ganska duktig på att gå i koppel, men gå vid sidan har vi inte kommit igång med så mycket.
 
Följsamhet
Maria berättar att hon tränar mycket följsamhet/fotgående, ca 15 min/dag. Åker ut till nya ställen och istället för att sätta igång och kasta apporter så går hon, nya miljöer och fortsatt träning på att gå nära.
Jag har väl tränat detta med Juni max tre gånger, så första riktiga träningen var idag. Juni svarade på träningen riktigt bra, tycker jag! Hon går naturligt bra vid sidan, luktar lite på backen av och till men då behöver jag bara visa vad jag vill så svarar hon bra på det.
 
Vilt
Sen kom något spännande! Jag och Juni ställde upp oss (första gången för mig med en labrador vid sidan, så roligt!), Juni har fokus på en gång framåt och förstår att ngt skoj kommer att ske.  Jag har kopplet lätt runt henne för att kunna hindra ifall hon sticker, hon sitter kvar stadigt trots sekunden efter jag tagit bort kopplet och skickar då. Juni har varit överlag spontan på vilt, dock lite mer tid på fasanen. Mås och kråka ua. Så skönt att intresset finns där! Dock så har intresset för viltet varit högre än att komma till mig på min signal, hah!  Första gången hon struntat i den. Får helt enkelt träna mycket mer på inkallning, i alla situationer/miljör och med störning.
 
 
Sen promenerade vi ut på isen, så himla vackert. Vindstilla, sol och minusgrader. Hade lite foto-session (sitt stanna kvar), inkallning med en hund i taget, och ett linjetag över isen in i vassen. Och lite avlämning med tennisboll.
 
Framöver här nu så ger Maria rådet att fortsätta träna apporteringen för sig (dummy/boll), inlev / avlämningar. Ta fram vilt nån gång i månaden och då försöka nå fram och få att hon kommer till mig istället för att race'a runt på egen tass. Vara snabb och tydlig vid inkallning om hon väljer att låta bli att lyssna på signalen.
Jag ska bli bättre på att träna inkallning med pipa på promenader, kalla in vid störning/med störningar.
Påbörja träning "håll fast", ge en dummy när båda hundarna sitter framför och en godbit när vovve tar och håller apport.
Kanske tina ngt mindre vilt och be henne gå och hålla på promenad vid sidan.
 
 
Charley och Juni, 17 januari Skogås.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0