15 min fotgående, sök och ospårade linjetag.

Vilja
 
Jag började träningen med att gå 15 min fot i skogen (kanske är en ny rutin jag borde ha?), runt träd över stock och sten. Vilja har förväntan när vi kommer ut till Gölen, hon vet också att det väntar arbete när jag har gått iväg med dummiesar och förberett.
Efter en kvarts fotgående, som också funkar som uppvärmning innan arbete, skickade jag henne på ett sök. 5 dummisar som jag hade lagt ut i en fyrkant med en på djupet. Vilja tar de två på övre hörnen först, sen de 2 närmsta, sist hittar hon den längst ut. Bra tempo höll hon hela vägen! Ett par-tre månader sen nu som vi tränade sök, så hon tyckte det var väldigt skoj.
1 dirigering följde sen, ospårat (dvs jag hade gått runt och lagt ut så marken är helt orörd), hon går snett men stannar sen av sig själv, jag vinklar vänster - blåser signal och hon hittar dummyn. Bra!
Nästa dirigering har ett litet längre avstånd (fast ändå inte långt), hon går rakare och löser det hela bra!
Dirigering är det vi behöver träna mest inför start på öppenklass i juli på Hallandsmästerskapet. Vi har lång tid på oss, så jag tror vi kommer fixa det. Vi behöver utmaningar!
Vilja har nu gått över till Arion Large Breed Chicken & Rice. Jag ville inte utfordra henne en dag till med Hills.
Jag har köpt kosttillskott Glukosamin som jag tänker att hon får i samband med kvällsmålet.
 
Juni
 
Hon fick också börja träningen med fotgående. Jag behöver träna detta mycket mer än vad jag gör.... men att träna fot när Vilja är med på promenader känns inte helt framgångsrikt, därför blir det bara att jag tränar när jag har Juni ensam ute. Juni har dragit lite framåt åt sidan och framåt lite till, jag försöker korrigera så lite jag behöver, hon är känslig och snappar upp fort. Jag har använt klicker och klickat när hon går fint vid sidan. Tror faktiskt hon fattar grejen. Kommandot "fot" har jag lagt på också. En mindre dummy och en boll fick hon hämta.
Att träna inkallning ger inte så många tillfällen när jag har Juni ensam med mig, hon lämnar knappt min närhet! Hah.. Med Vilja ute också så rör hon sig desto längre bort, men då blir inkallingen lite som att hon hänger på Vilja när signalen kommer.
 
 
Sen gick vi en liten promenad. När Juni är med har Vilja plötsligt en större dragning framåt, så då passade jag på att träna fotet då också. Något jag borde träna varje gång, en stund innan Vilja får springa iväg också. Lite för Junis skull med, som jag hade Vilja vid sidan, för att de inte ska leka så hårt.
 
Den motion Vilja får just nu är under våra promenader tillsammans med Juni faktiskt. Nu under veckan har vi dagligen gått en sväng på ca 45 minuter i kohagen , det plus svängar i närområdet har blivit den motion som Vilja också får. Och promenader med Majbritt förstås. Känns skoj att kunna röra sig ute med båda hundarna! Jag njuter av att se dem springa och täcka marken tillsammans, så himla roligt de har ihop.
 
Nu ligger det vilt i duschen som tinar...hehe.. Juni har varit framme där flera gånger. Det blir träningen imorgon, då med vilt och skott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0