Privat-timme hos Magnus Lindström

Magnus Lindström ska i vår ha en B-provskurs år Flatteklubben Småland, jag tog kontakt med honom och frågade honom om jag inte fick lov att boka honom privat för att lösa mitt ibland återkommande bekymmer med Vilja och upptag av fågel. Det är ju "bara" det vi har kvar innan fler starter.
 
Så igår åkte jag och vovvarna iväg för en träningstimme hos Magnus. Jag hade tre vilt med mig och Magnus hade tre. Magnus hade två krickor som Vilja till en början var måttligt intresserad av att hämta. Jag berättade att jag fått träna varje viltsort för sig och inte har tränat med krickor avsevärt mycket. Magnus gjorde ett par markeringsövningar på ganska korta avstånd i enkel terräng och Vilja var loj. Inte sig själv och jag förklarade att hon brukar visa större arbetslust. Magnus tänkte att miljön här kanske var avgörande så vi flyttade oss. Magnus lade ut några fåglar + kaninen jag hade med mig i ett nytt tätt område med låga granar.
Här var Vilja sig själv, fart ut och in och snabba upptag - härligt !!  Inget tvekan på något vilt utan plockade utan fördröjning, dock kunde vissa avlämningar varit bättre men det kan jag enkelt träna - bara upptagen är ok.
 
Jag fick ett kvitto på att fortsätta träningen så som jag gör; mängd-träna. Endast använda vilt i träningen och sällan dummies. Känns positivt!
 
Juni fick sedan prova hämta en kricka. Och hon är så härlig, min lilla svarta. En naturligt stor jakt- och apporteringslust har hon, och helt tokig i att få kuta iväg in i busken och leta.
Jag satte henne och hade fågeln i västen, hon hade tidigare inte fått lukta utan jag skull prova hur hon bärde sig åt vid första bekantskap av ny fågel.
Jag satte på koppel för att få med henne bit längre så att jag när hon tog upp fågel skulle befinna mig längre bort.
Juni har full koll på att jag har lagt ut något i buskarna och visar tendenser att vilja kuta bort på momangen.
Ungfär samtidigt som jag kopplar loss låter jag henne gå, hon susar ut snabb som blixten och letar letar. Så fort jag ser att hon har tagit fågeln kallar jag in, och hon kommer till mig!
Så härligt att hon utan att ens fått se fågeln innan plockar upp utan tvekan!  Jag gjorde samma procedur en gång till, Juni var då inte lika snabb på att komma in med den - men godkänt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0