Om en vecka 7 månader

Vilja och Juni, i "vår" kohage
 
 
Sen ett par veckor tillbaka har mina rundor ut bestått av båda vovvar, nu går alltså Vilja med på Junis promenader (eller Juni går med Vilja), vår långrunda just nu är en sväng i kohagen. Promenad i koppel på 5 min dit, 30 min lös-spring och sen koppel 5 min hem. Det är härligt att gå med båda mina hundar, se dem sträcka sig över hagen tillsammans. Så som mest är det den motionen Vilja också får nu, plus alla rastningsrundor. Vi går fortfarande ut rätt ofta:
kl 7,30
9
12
13,30
16,30
19,30
kvälls-rastning
 
Skönast var rastningen vid 16,30 idag och det var LJUST! Det går åt bättre tider!
Juni tog med sig favvobollen (trasig fotboll) som hon och Vilja brukar rejsa runt med. Jag passade på att träna stadga med den då båda hundarna tokälskar den, satte de båda och gick iväg och sparkade iväg bollen utöver en slänt. Woallaaa svåraste störningen hittills ! Berömde på håll, gick tillbaka, gav klapp och godis, ställde mig bredvid och lät Juni vänta en stund - sen skickade jag henne. Gjorde om igen en stund efter, då kutade hon iväg utan lov. Opps, kom visst på att jag skulle gått iväg själv och hämtat bollen så det gjorde jag gången efter.
 
Inne tränar vi fortfarande med dummy och klicker, hon behöver endel träning för att få ett stabilare grepp. Hon grejjar gärna runt med dummyn i mun och den hänger på trekvart.
Hon har lärt sig att plocka upp dummy från golvet och lämna av till handen. Planerar att öka krav innan klick att hon då ska sätta sig innan belöning, och sedan nästa steg att hålla fast. På så vis slipper jag "handbolls-räddningar" till avlämningar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0