Följsamhet & dirigering

trots att jag är hemma från jobbet idag då jag inte känner mig kry så har jag, tack vare vädret, tagit bilen till elmia-fältet en sväng
 
Juni
 
Juni fick idag påbörja träningen "lugn och fin vid sidan" / följsamhet. Jag har henne i koppel, klicker i höger -handen och ger godis från vänster.
Jag var ute med henne även igår och gick fot på gräsmattan, och hon är så fin, så fin. En lugn attityd och en önskan om att göra rätt. Jag hoppas att hon behåller sitt lugn vid sidan även när störningar kommer fram. Det tror jag faktiskt att hon kommer att göra, så länge som jag tränar mycket fotgående och med störningar som hon klarar av.
 
Detta är totalt tredje passet jag har tränat fot med Juni, fjärde om jag räknar med hos Maria. Första passet efter Maria fick jag korrigera lite med kopplet när hon gick för långt fram, visa med rösten vad som är fel och vad som är rätt. Hon tycks anamma det oerhört snabbt, för vid båda träningspassen har hon inte gått för långt fram en endaste gång! Jag har henne vid sidan, i kort löst hängande kopplet, säger "fot" och så går vi.
När hon velat nosa i backen har jag visat med kopplet att jag inte vill att hon ska nosa. Jag kan riktigt se på henne att hon tänker till, och så fort hon går i position får hon klick och godbit. Så finkänslig!
     en bit ned på fältet sen tränade jag avlämningar med dummy, på samma vis som jag tränat inomhus nu ett tag. Dvs hand-dutt och godbit när hon kommer till handen. Så fort hon är redo, dvs att hon förstår hand-dutt-kriteriet, ska jag börja klicka först när hon sätter sig och håller kvar dummyn.
Vi tränar också att hon ska greppa dummy från golvet/marken och lämna av, detta funkade även utomhus idag. Snart kan jag lägga på kommando "apport"  =)
 
Vilja
 
Med Vilja hade jag idag planerat dirigering / vänster-tecken, å stopp-signal. Jag gick ut ensam och lade ut apporter
3 st rakt fram, och 3 st åt vänster
 
 
3 st vita dummys (2 med strumpor hehe) står i en sluttning, hon ser alltså inte dummyn förrän hon sprungit dit
 
 
Så ser det ut från hunds synvinkel från där jag ska skicka. Första dummisen är något synligt, de andra två i en svacka.
 
Ungefär i mitten går en grusväg där jag lagt ut 3 apporter på vänstersidan, där ska jag också (som tänkt iallafall) blåsa stopp
 
 
Dummisarna syns inte så noga på bilden , jag ställde upp de tydligare på rad sen.
 
I mitt huvud trodde jag att Vilja skulle springa rakt ut samtliga gånger, stanna på stopp-signal och gå åt vänster när jag visade tecken. Haha, tji fick jag! Jag skulle haft en plan B...
Trots att vi gick förbi dummisarna på vänster-sidan förstod hon inte att hon skulle gå åt vänster när jag visade vänster, hon var hel-säker på att hon skulle bakåt...
För att det skulle bli rätt fick jag skippa att skicka ut - blåsa stopp. Fick istället sätta henne vid stopp-punkten, visa henne riktning åt dummy sen visa med tecken och mana på.
 
Det här med dirigering kräver endel tankeverksamhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0