Dela upp momenten; stopp-signal + vä tecken

Till skillnad från igår när jag såg framför mig hur hela kedjan (skicka ut - blåsa stopp - vinkla vänster) skulle gå vägen gjorde jag annorlunda idag och tränade varje moment för sig.
 
Stopp-signal först, (eller ja, först gick vi fot ca 10 min)  med bollkastare. Kastar först ut en boll, långt som fan, för att sen skicka Vilja dit. När hon är en bit ifrån bollen blåser jag Stopp! Å hon får belöning med bollkastaren med ny boll. Svårast här tycker jag är när jag vill utöka avstånden och jag blåser stopp när hon är långt ifrån mig, men nära bollen, då händer det att hon "inte hör" stoppet och tar bollen istället...  Hur träna stopp-signal på långa avstånd?
På promender förstås, men om hon inte befinner sig sådär långt bort då?
 
Skicka på linjetag i samma slänt gick bra, 4 vita dummies hade jag på rad. Hon är inte 100% säker när hon kutar ut, men när hon kommer en bit ändrar hon kroppsspråk som säger "ah! jag vet att det finns en här snart!" 
Gjorde sen vänster-tecken i "klockan" med hund i mitten och apporter kl 9 
 
Å den lilla svarta fick mest springa runt på fältet idag, lämna av en och annan tennisboll tränade vi på förstås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0