Vilja är anmäld :o

Jag använde kvällens träning som avgörande om jag ska anmäla Vilja till B-prov 20/8 eller inte. Kvällens träning gick bra, så en anmälan är skickad !!
Träningen den senaste veckan har gått både bra och dåligt!  I söndags hade vi ett träningsprov med 2 landmark, ett sök och två vattenmark. Hon gjorde allt bra, förutom att släppa ena kaninen och gå ifrån....
 
Några dagar senare var jag uppe igen med 3 vilt. Skaffade mig kajor som jag behövde checka av.  Dock var det mitt fel som lade söket icke-motiverande, så Vilja var rätt loj....  jag struntade i den träningen och gick en sväng då mot vattnet istället och skickade linjetag.
 
Idag går anmälan ut till provet och därför behövde jag träna ett pass till. Lägga ett sök med kanin och kaja, och se hur det går. En trut följde med också.
Jag åkte till Therese utanför Nässjö och jag gick ut med viltet medans Vilja tittade på. Med mig hade jag en lockpipa för and som jag blåste i, det eggade upp henne! Gick sedan uppvärmnings-promenad innan skick.  Hon hämtar truten först -felfritt. Hämtar kaninen, till och med galopperar på hemvägen. Gör sen störtdykning och släpper den, går ifrån (!)   Va?!  Ja jag vet inte...
Jag lade ut kaninen igen, blåste sen inkallning när hon var på väg in - gick bra!
 
Skicket efter sprang hon mycket och länge i söket, jag valde då att kalla in, berömma ett gott arbete. Sen gå ut i söket tillsammans med henne. Hon hittade kajan, stod vid den 1-2 sek innan hon kom in med den! TJOOOHOOO!
 
Att hon dog kajan felfritt var avgörande, samt att kaninen kom in på rätt sätt i slutet.  Så nu provar vi igen, och se hur det går. Jag ska försöka att inte ha så höga förhoppningar denna gång.
 
Juni fick några linjetag med vilt. Ett jättelångt över en äng och ut på ett kalhygge, 2 gånger med duva och kaja.  Inga bekymmer!  Hon är verkligen duktig. 2 korta linjetag med kanin och trut fick hon också, mest för att se hur grepp/avlämning ser ut.  Hon börjar få fina avlämningar tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0