Träningsjaktprov / start B-prov

I torsdags hade vi ett träningsjaktprov. Vi åkte utanför Vaggeryd och jag fick använda min skogsbil på riktigt, vilket var skoj!
Vi lade upp provet med 2 markeringar på land i backe, ett sök och två sist på vatten. Söket hade 6 vilt. Vattnet hade vi en kastare som gick på andra sidan och kastade en and och en mås.
 
Vi parkerade långt ifrån platsen så jag hade ca 10 min fotgående, vilket kändes ok. Fotgåendet blev dock kasst efter att vi mött upp skytten. Jag blev arg på henne, ryckte till i sidan så hon pep. Och jag mådde så dåligt efter.. det är inte en sån hundförare som jag vill vara! Vad ska jag göra ??  Det gick iallafall okej efter det.
 
Sökarbetet gick bra tycker jag, hon tog in allt vilt, hon lämnade inte kaninen. Men vissa avlämningar satt inte.
Vattenarbetet gick bra på första , fågeln ej i hand. Markering nr 2 stannar hon vid vattenkanten och jag fick inte ut henne, fick ett omkast.  Såhär gjorde hon i Askeby också, och jag vet inte varför. Hade hon gjort annorlunda om det var dummies? 
 
När jag åkte hem från provet så grät jag och mådde så dåligt. Aldrig att jag kan åka och starta. Jag ville inte ens starta. Det kändes inte ens roligt !!  Så varför skulle jag? 
Pratade med en kompis som fick mig att förstå att jag behöver starta för min egen skull. Att nångång måste jag våga, annars kommer jag aldrig att våga starta med Juni heller. Så jag bröt ihop, och kom igen.
 

Provet igår utanför Borås var upplagt på samma sätt som vårt träningsprov. 2 markeringar på land, ett sök och sist 2 markeringar på vatten (från båt)
 
 
Vilja gjorde sina markeringar på land jättebra!  Jag var nöjd. Söket var precis bakom och hon jobbade ok. Lägger energi i fel område och hon lyssnar inte på inkallning. Gick över en trut, troligtvis kaninen också men plockar sen in truten när jag skickar henne mot området.
 
Transportsträcka mot vattnet där det från båt kom 2 markeringar med änder.
 
 
 
Att Vilja kan stanna vid vattenkanten på markering nr 2 har hänt förut. Men att hon stannar även på markering nr 1 blev jag förvånad över. Såg hon inte kastet? Jo men det tror jag. Hade hon ingen lust att ge sig i och hämta?  Behövde hon att jag sa till henne att hämta (ordet apport) ?  Markering nr 2 sen var likdant.
Hon fick in sina änder men behövde för mycket hjälp, samt lämnade inte fåglarna i and.
 
Den muntliga kritiken löd : gör ett jättebra markeringsarbete både på land och på vatten. Gör ett rimligt bra sök, hon fastnar i närområdet och lägger mycket energi på fel ställe. Hon är framme på truten en gång, och går vi närmare så tar hon den. Hon har några slarviga avlämningar också, och hon är inte spontan på vatten, du får mana på henne ganska många gånger. Lägger man samman dessa brister så blir det så mycket brister så att då faller man utanför prislistan idag va, någon utav den kan man acceptera. Men som sagt ett väldigt trevlig markeringsarbete, bra näsa.
 
Sammanfattningsvis så är jag trots en nolla oerhört nöjd. Vilja har inte lämnat något vilt, hon har orkat söket ok med motivation. Hon var tyst under passiviteten. Om man tänker på var vi befann oss någonstans för 2,5 år sedan när hon inte ville apportera en enda fågel så är det en stor vinst i sig bara att vi kommit till start!
Jag är också stolt över mig själv som trots att jag i torsdags var säker på att stryka mig, ändå kom över min rädsla över att starta och faktiskt hade roligt igår. Jag var inte ens nervös, utan jag såg provet som ett träningstillfälle och en möjlighet att bli bedömd. Min gamla sociala fobi har slängt sig i väggen!
 
Vi tränar vidare, och försöker igen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0