Juni fortsätter med avlämningar.

Ja, jag fortsätter att träna mest avlämningar med Juni. Vi tränar både inomhus och ute. (Förutom att ute har jag ju en möjlighet att kasta betydligt längre!) 
 
Inne fokuserar jag på håll fast -  jag ger henne dummyn och jag vill komma åt att hon ska kunna sitta betydligt längre nu (dvs 5-6 sek) och hålla fast innan jag klickar och tar dummyn. Ibland backar jag efter att hon har satt sig och hon håller kvar dummyn, backar och håller fram handen ,  väntar tills hon sätter sig igen och håller kvar innan hon får klick och godis.
 
Ute är vi på nivån att hon får klick när hon lämnar dummyn till min hand (hand-dutt) ,  det kriteriet känns rätt just nu då hon annars mest har släppt dummyn vid mina fötter. Så att få henne att förstå att hon ska hålla kvar dummyn till jag har tagit den är första steget. Andra steget är att be henne att sätta sig och först då klicka när hon håller kvar, och jag tar sen apporten och ger godis. Då vi tränat detta inomhus borde poletten trilla ner rätt snart!
 
Varför jag vill träna ett sittande vid avlämningar är att jag vill befästa håll-fast. Annars tror jag inte att jag kommer använda sittandet sen när hon har blivit äldre (med Vilja gör jag inte det), men det är först då hon har lärt sig att lämna av rätt.
 
Ute hade jag också med mig en halv-tinad duva som Juni tyckte var väldigt intressant. Nästa vilt-slag får bli något annat, för nu har vi haft duva ett par gånger och det gått bra. Egentligen tränar jag på samma sätt med fågel men där är jag nöjd med att hon bara kommer till mig med fågeln, jag kräver alltså inte fågel till hand i nuläget.. Dock har hon varit duktig ändå och kommit med duvan till handen, då får hon förstås klick + godis och massa beröm!
 
Imorgon ska vi träna ett pass med vilt (Vilja-träning inför Poängjakten)  Kanske Juni får hälsa på en trut/kanin eller så!!   =D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0