Jaktlydnad i grupp

Juni fick vara med igår på vår träning med två andra hundar när vi började med jaktlydnad.  Åh, hon är så fin och följsam den hunden. Utan kommando bara går hon lugnt vid min sida på väg mot träningsplatsen. Som att hon är född i den positionen!
 
Vi gjorde stadga i grupp, och hon är så härlig som bara sitter. Inkallning en åt gången, det gick också bra.
Några skott avlossades (skott med "leksaks-pistol"), några kast. Juni fick hämta ett par dummies som jag kastade. Hon har fortfarande inte helt spontana upptag och inte helt stabila grepp. Jag tror det är jag som borde träna i mer "brötig" terräng (som Maria sa till mig). Kanske upptagen och greppen kommer när hon måste anstränga sig i terrängen?
Avlämningarna gick bättre!  Tror inte jag fick en dummy på mina fötter nån gång faktiskt.
När vi skulle börja kasta markeringar åt varandra valde jag att gå med Juni till bilen och byta hund.
 
Jag tänker på uppvärmning med Vilja nu innan arbete och jag tror vi blev uppe i 15 minuter (som Sandra rekommenderat). Under den kvarten gick vi fot mot träningsplatsen samt lade ut 2 st linjetag (det ena rätt långt, över 100m) innan vi började med markeringar. Vi stod i en triangel och kastade åt varandra. Jag tog de flesta som dubbelmarkeringar, som Vilja löste fantastiskt bra. Vilken arbetsglädje hon urstrålade! Nu blev det dummies igår på träningen trots att jag ämnar att mest använda vilt. Dock klagade inte Vilja haha....
Efter markeringarna fick hon hämta linjetagen som hon hade full koll på!
 
Det känns som att jag har två hundar som är tvärtom mot varandra. Juni tycker inte att dummies är så jätteroligt, hon har ett starkare driv till fågel. Ska jag kassera en fågel i skogen tex så kan hon gång på gång vilja springa tillbaka för att hämta. Vilja har ett större tryck under tassarna när en dummy kastas jämfört med en fågel. Och kanske är det så, att jag framöver får släppa B-provstankarna med Vilja för att hon inte tycker det är roligt. Vi får se. Jag måste iallafall starta officiellt ett par gånger till för att veta.  Så får vi starta desto mer på WT om det skulle visa sig att Vilja inte kommer vidare i B-provens värld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0