Blackbound-träning 9,5 mån

Vi har haft en fin eftermiddag igår hos Maria! Jag är så tacksam för Maria och valpen efter henne. Juni är så fin, och det hela kommer bara naturligt. Följsamhet, lugn vid sidan, stadig (mestadels), stort viltintresse och vara tillags. Matte däremot! Hon är den som behöver lära sig. Men det är ju därför jag har skaffat denna hund!  Så jag är tacksam för all hjälp från Maria :)
 
Vi har börjat med jaktlydnad; fotgående som gick bra, och sedan stadga i grupp. Sitt stanna kvar, och kalla in en och en.
 
 
ILO, Juni och Tesla
 
Unghundarna har fått jobba tillsammans för första gången då de varit otroligt lugna ihop.
Vi har fått apportera över ett dike med vatten, där vi först pratade om avlämningar efter vatten. Jag berättade att eftersom inte avlämningarna sitter på land helt 100 så har jag inte påbörjat avlämningar från vatten än.
 
Vi har gått igenom hur viktigt det är med igångar att hunden går i korrekt vid diken/vatten, och sen väljer rätt väg tillbaka. Juni löste uppgiften bra, tog sig nedför diket och tillbaka men hoppade över vattnet, så hon blev inte blöt haha.
Avlämningar har gått bra när jag inte är disträ utan mer aktiv och tydlig och visar fram min hand, vart jag vill att hon kommer med apporten =  "häääär".
 
 
Sedan vittrade vi in ett område med bollar :
 
 
Jag fick 1 st tennisboll, gick upp på kullen och knölade runt med bollen och sen gömde den väl. Sedan tog jag med mig Juni upp, satte henne där, gick nedför kullen och blåste närsök. Hon kom igång efter 1-2 sekunder och fann bollen.
Detta gjorde vi om så att kullen blev ett "känt område" som vi sedan skickade unghundarna till.
 
 
I slutet hade vi en såhär lång sträcka på linjetaget. För Juni's del är det nu dags att påbörja träning med att kunna Sortera apporter. Samma som vi tränade hos Kris häromhelgen. Att ha 2 apporter ute med 180 graders mellanrum.
Med kullen i ryggen hade vi gått på linje framåt och där fått en markering. Sedan vänt om, och ska skicka mot linjetaget. Juni har väldigt svårt att släppa apporten som blivit kastad som nu befinner sig bakom henne, så jag behövde gå till området igen,  (Juni satt kvar). Sen kunde jag skicka till kullen och hon fann apport.
 
Avslutningsvis hade jag önskat avstämning med vilt och vi fick ett mini-sök med and, kråka och trut. Innan Maria lade ut fåglarna hade hundarna fått nosa på dem.
Juni har ett stort intresse för fågel och hon tar och kommer hem utan bekymmer. Sist vi hade vilt hos Maria var Juni 6 månader och vägrade komma hem med fågel, trots inkallning xD  Så visst har det hänt mycket, vi har tränat apporteringbiten med dummies och nu stämmer vi av med vilt med jämna mellanrum så att hon blir van.
 
Om Vilja är den som har ett större driv till dummies så är Juni tvärtom, hon har verkligen ett större driv till fågel!
Märktes på en gång när de andra kompisarna skulle få hämta att hon var betydligt mer alert. Det är positivt !! = )
Men det gäller förstås att kunna bibehålla lugnet när det kommer in mer arbete i bilden, tillsammans med fågel, skott och vatten.
 
Fortsättningsvis ska vi träna på närsök, förstå signalen och kunna hålla området. Lägga fler linjetag. Kanske ha fler apporter ute.
 
Nu rullar det på!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0