B-prov Askeby 19/9

Jaha!  Det var det.... det kunde ha gått bättre, om jag hade en hund med viltpassion. Jag skyller på skendräktighet. Hon är knepig med viltet just nu....
 
Provet såg tillsynes som ganska enkelt ut.
Det börjar med 2 enkelmarkeringar på vatten
 
 
Skytt på bryggan, kastare i båt. Skott, kast - and i vattnet. Många hundar sprang på bryggan direkt och hade därefter svårt att ta sig i vattnet. Vilja löser första uppgiften bra. Lämnar av bra.
Andra uppgiften går hon inte spontant i vattnet. Tycker hon det är för kallt? Hm, det ska inte spela ngn roll! Hon stannar vid vattenkanten, jag får mana på med "apport". Hon simmar ut och löser det sedan bra.
 
Sökarbetet
 
 
Man får lov att röra sig längs gränsen på fältet, söket ligger innanför alla buskar/ris o dylikt. En bra terräng tycker jag, för jag ser inte Vilja och hon ser inte mig. Tydligen så ser domaren allt dock...
Vilja inleder med att gå ifrån kanin. Hon tar den, släpper och går ifrån. Jag låter henne komma tillbaka, skickar ut i söket igen. Hon kommer in med nåt annat vilt. Tar sedan kaninen och levererar in. Kommer in med nån svartfågel och nån and till. Domaren tycker sedan att han är nöjd och vi går till land-mark.
 
 
Till synes enkla markeringar. Kast på öppet fält. Kråka, duva.
Hon går ifrån kråkan !! GAAAH!  JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DET HÄR! Jag ska f*n inte ens behöva kommendera ordet, utan hon ska bara ta! Men det gör hon alltså inte. Tar kråkan på uppmaning.
Andra mark med duva löser hon bra.
 
Slut.
 
Kritiken från domaren lyder:
 
Samarbetsvilja: Visar tillräcklig samarbetsvilja
 
Sökarbete: Visar god söklust, bra marktäckning
 
Fart: Välanpassad
 
Uthållighet: Tillräcklig för prövningen
 
Näsa: Används väl
 
Dirigerbarhet: Styrbar
 
Markeringsförmåga: Markerar bra på både land och vatten
 
Skottreaktion: Lugn och uppmärksam
 
Stadga: Visar god stadga genom hela provet. Tyst.
 
Apporteringslust: Ej spontan på samtliga vilt. Flyttar om för att sedan apportera och inlev.
 
Apportgrepp: Bra korrekt grepp, godtagbara avlämningar
 
Simteknik: Effektiv
 
Vattenarbete: Går villigt i samt arbetar gärna i vatten
 
Sammanfattande kritik
Har bra markering- och sökegenskaper, men brister allt för mycket i apporteringen för att gå till pris
 
Nu är iallafall debuten på B-prov avklarad. Egentligen borde jag se det som ett 1'a pris i sig. Det var ju bara det att jag blev så jäkla sugen på ett fint pris....
Men en nolla som resultat idag, behöver inte betyda att vi är nollor alla dagar.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0