Andjakt nr 2

Andjakt även idag! Så roligt!
Utanför Tidaholm har jag varit idag, tillsammans med Krister Melin, Annica och Maud. En väldigt trevlig dag. Första gången de jagade änder, så nivån var alltså helt på min nivå.
 
 
Just när vi kom ut till dammen så lyfte alla änder.... Det blev en del pangande ändå med några fällda fåglar. Tyvärr gnällde Vilja en hel del här.... =/   Sade till henne, utan att vara dum, och belönade mycket när hon var tyst. Det är så svårt med ljud. Beror det verkligen på hundens fel, eller är det något som vi förare ställt till med? Fyllt upp glaset för mycket? Vilja är så laddad så hon skakar. I det läget får hon absolut inte hämta något.
Jag skickade henne på ett sök sedan när allt lugnat sig, där jag visste att det fanns en fågel, den kom hon med fint! Sedan fick hon stöta upp en skammad ur dammen, som vi kunde ta hand om.
Sedan gick vi ut ett pass till, Vilja var laddad - men tyst. Inget skjutet här, änderna hade flytt fältet. Passivitet!
 
Lite kaffepaus och valp-rastning, sedan åkte vi till en närliggande damm. Där låg änderna i dammen, och de stöttes upp. Vilja var till 95 % tyst, efter att änderna hade fallit väntade jag en bra stund tills jakten var avblåst.
En and hade fallit på fältet framöver oss, som jag tänkte hon skulle gå på. Skickade henne på ett "jah", och hon springer rakt mot och i dammen (?) och försvinner sedan en stund. Jaha, det var ju inte där jag tänkte fågeln låg!
Ut ur vassen kommer hon sedan med en and och levererar till mig, min fina hund. Note to self: lita på hunden!
Sedan skickade jag henne mot fältet och fick henne till att hålla sig där, hon levererar även in den anden (dock att den var blodig)
Avslutningsvis fick hon söka av dammen tillsammans med de andra hundarna. Vilja jagar fint i marken och det syns att hon vet vad hon letar efter, änder. Målmedveten, och till skillnad från förra hösten så tror jag inte längre att hon lämnar något där hon har varit.
 
En fin dag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0