Andjakt nr 1

Lite hastigt och lustigt fick jag idag släppa dagens agenda och åka och apportera på andjakt! Jag blev så glad när jag fick samtalet igår!
Kl 8,15 var det samling på en gård mellan Adelöv/Ödeshög. 12 skyttar med ett gäng hundförare. Många av hundförarna kände jag till sedan innan, kul! (fint klädda hela bunten, kanske behöver jag också köpa märkeskläder xD)
Jag kände mig lite nervös. Visste inte om jag skulle få stå själv eller hur det hela skulle gå till. Visade sig sedan att jag fick stå ensam , det var ju ont om folk :o    hej å hå....
Vid första stället sköts det 2 änder från "min" skytt tror jag. Någon annan apporterade dem, så vi kunde fokusera på vår passivitet. Vilja behöver myyyyycket passivitet fortfarande. Något gnäll på första stället tyvärr.... det har blivit bättre sen.
 
 
Vid andra stället stod jag mellan 2 skyttar. Bra översikt över marken framför, där tänkte jag om det kommer ngn fågel så har vi stor chans att markera. Och det landar en fågel !! Vad gör jag nu, hann jag tänka?
Jag får skicka hunden, hon verkar ju ha full koll. Jag skickar - kommer hon ens att ta den? Hon jobbar å letar, och hon finner den! OCH HON APPORTERAR DEN! Jag blåser inkallning för att vara säker att hon ska komma hela vägen och inte släppa. Hon kommer så fint och lämnar av i hand (död and), så fin känsla. Sedan kom det en and till på backen nära ena skytten, jag skickar på ett linjetag blåser närsök och hon finner. Helt fantastiskt!! Det är en sån häftig känsla när man på jakt får använda alla signaler/tecken/lydnad man tränat in!
Totalt fick vi 5 st apporter här, vilket kändes lagom. Vilja har jobbat på fint och har även tagit skammat.
 
 
På de resterande ställena fick vi inget. En and skickade jag på ut på ett fält, försökte få henne utåt men det fattades en bit. Hon hittade inte anden, så andra hundföraren fick ta den. Det gjorde inte så mycket.
Mycket passivitet under dagen idag vilket har varit jättebra!
Vi har haft en underbart fin dag. Å lilla Juni har mest fått vara valp. Sovit i bilen, minglat bland folk å fä. Charmat de flesta.
 
Imorgon ska vi iväg igen! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0