Problemlösning?

TILLBAKABLICK  -  B-PROVET I ASKEBY 19/9-15
 
Vattenmarkering
 
Problem: Vilja går ej i vattnet spontant på andra markeringen
 
HUR TRÄNA?
  1. Träna korta bollmarkeringar på vatten. 1 kort så att hon blir blöt. Kasta sedan 1 längre med simavstånd. Belöna med gott godis!
  2. Använd annan hund som får hämta bollen om inte Vilja går i vattnet med detsamma.
Söket
 
Problem: Vilja flyttar på kanin. Apporterar ej spontant. Vägrar kråka.
 
HUR TRÄNA? 
  1. Lägg ett sök enbart med kaniner/kråkor. Söket ska vara både helt dolt, men även motiverat sök funkar. Jag kommer att börja idag med att lägga söket, lägga ut kaninen, utan att hon vet att den finns i området. Tar hon den så ska jag vara så tyst som möjligt under upptaget och inlevereringen, när hon har lämnat i hand = massor av beröm! Använd Juni's mat som belöning, som hon älskar. Skulle hon däremot inte ta upp kaninen spontant, så måste jag gå in och visa att det är fel! Kräva Apport och en inleverering. Jag vet att hon kan och bara hon själv vill så löser hon det. Nästa sök kan vara med kråkor. Samma sak där, tyst under inlev. sedan massor med beröm efter avlämningen. Sedan får jag avsluta träningen (inte idag) med ett sök med ett par kaniner och kråkor.
  2. Scenariot skulle kunna vara att hon varken tar kanin eller kråka nu i eftermiddag. Men jag tror och hoppas inte det! Skulle hon vägra, så vet jag ju att hon kan. Så länge som jag är som jag brukar, så tror jag inte risken är stor att hon viltvägrar.
Landmarkering
 
Problem: Vilja apporterar ej kråka spontant.
 
HUR TRÄNA?
  1. Undvik att Vilja vet att det är kråkor som kommer att kastas. Var tyst vid upptaget och inlev. Massor av beröm efter avlämning!
  2. Går Vilja ifrån kråkan på upptaget:  gå fram, morra lite åt henne och kräv Apport. Eftersom jag vet att hon kan det här momentet så tycker jag att jag har rätt att korrigera.
  3. Släpper Vilja ned kråkan på inlev: samma sak, gå fram och kräv Apport. Kräv att hon ska hålla kråkan i mun ett tag innan jag tar den och hon får sin belöning.
När jag ser det jag har skrivit så känns det som att vi har problem med jättemycket. Läser jag protokollet från provet så förstår jag dock att det vi har haft problem med är bara själva apporteringen. Upptaget av kanin och kråka. Änderna och duvorna under provet tog hon faktiskt u a !
 
Jag behöver nog granska mig själv också.... Hur betedde jag mig?  Hur ger jag Vilja bästa förutsättningar?
 
Till en början var jag nöjd med fotgåendet. Jag tränade fotgåendet, både med och utan koppel, en hel del innan provet. Gick fram och tillbaka mot provplatsen, hon gick helt ok. När vi startat och jag kopplat av kopplet, vi gick mot vattnet så var jag också nöjd med fotg. Dock så tappar jag henne alltid efter första momentet i provsituation. Vad beror det på?   Är jag nervös och glömmer kommendera? Jag MÅSTE bli bättre på att vara tydlig mot henne, annars är det ju bara mitt eget fel att fotgåendet är dåligt!  Ska hon vara vid sidan så måste jag i provsituation vara övertydlig. När jag tappar henne vid sidan, säg då 'häääär' , sedan när hon är i position, förstärk med "fot".
Det jag gjorde bra under söket i Askeby var att jag kom ihåg att flytta mig och skickade in henne i ny mark. Det jag måste tänka på är hur jag verbalt kommenderar. Säger jag ordet "sök" likadant som på träning?  Den detaljen märker hon ju på en gång om den inte stämmer överens med hur jag är på träning.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0