Första dagis-dagen/miljöträning

Med anledning att jag nu har börjat jobba, så har Juni varit sin första dag på dagis. Hos en dagmatte vid namn Lina som också har 2 vovvar, de ser ut ungefär som labradorer - lilla valpen smälter in väldigt bra där!
Jag gick upp extra tidigt för att se till att J fick äta sin frukost. Hon är en "gående" ätare, vilket betyder att hon kan gå av och till till matskålen för att fortsätta äta. Hon åt sin frukost medsamma på morgonen, bra!  Skriva en liten matlista och packa med mat så var vi sedan färdig att åka. Det kändes jobbigt i mammahjärtat att lämna henne, mitt lilla hjärtegryn. Men det var överkomligt, och Juni hade haft en jättebra dag. Busat massor med Linas ena tik. Jag hade sen en trött valp med mig hem, och kände faktiskt att jag kunde lämna henne ett par timmar (hon slockande så fort vi kom hem) när jag sedan åkte tillbaka till jobbet för att jobba färdigt mitt pass. Allt var lugnt när jag kom hem och inga olyckor på golvet!
Överlag så går det bra med rumsrenheten. Det kan hända en kissolycka då och då när jag inte hunnit ta ut henne. Idag är det nog dock ett par dagar sedan som jag behövde torka kiss! Juni håller sig också inne nu hela nätterna, det är en vecka sedan typ som jag sist behövde gå ut på natten. Ofta vaknar jag också till och med före henne på morgonen. Å hon sover fortfarande i sängen.
 
Vi har varit på vår första koppelpromenad ikväll upp till centrum. Med biltrafik, bussar, cyklister, kundvagnar. Finns än så länge inget som skrämmer den lilla svarta!
 
 
Promenaden vid centrum var första gången som vi lämnade närområdet till fots. Än så länge har vi alltså inte miljötränat i den bemärkelsen. Eller jo, hon har visserligen varit med ned till tvättstugan ett par gånger med brummande torktumlare och stort torkrum som låter. Och för att inte glömma stallet.
 
Jag tycker att hon är en mycket lyhörd valp. Säger jag t ex "Nej" till Vilja på promenaden och jag har Juni i famnen så tittar hon frågandes på mig, som att hon frågar vad som är fel. Alltid när jag säger "Nej"  (vilket är sällan) så bryter hon det hon gör och kommer till mig och får en godbit.
Ikväll på vägen hem från centrum så gick vi över gräsmattan, där möttes vi av en prövning. EN HARE 10 m IFRÅN OSS!  Juni får syn på denne, haren sätter fart, J springer efter....  Jag ropar "app app app appp app", hon bryter på en gång och kommer till mig och får beröm och godis. Hon gör om samma procedur, springer mot haren igen, jag säger "Nej!", hon kommer till mig och får beröm.  Duktig !!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0