Valpträning 4 mån.

Valpen är imorgon hela fyra månader! Nu går tiden snabbt. Den här tiden är faktiskt rätt härlig. Valpen kan röra sig i koppel,vi kan gå en sväng på stan om vi vill det, vi behöver inte bara ut och in på gräsmattorna, hon kissar inte längre 3 ggr /timmen och vi behöver inte planera dagen utifrån mat-tider. Befriande!
 
Det här med träning då? Jo, Juni har väl i princip lärt sig att sitta på kommando först nu. Vi har knappt tränat något tills nu. Vi kör klicker, och hon svarar jättebra på klicker. Jag kan vara tyst och behöver inte belöna henne verbalt och valp behöver inte exaltera sig över att jag blir glad över ett visst beteende. Jag märker att hon är en känslig hund, tar mina signaler oerhört bra. Hon är så lyhörd och vill göra rätt.
Ikväll är tredje passet vi har kört med klicker, och jag har klickat för att hon har satt sig och sedan suttit kvar när jag har lämnat henne - både inomhus och utomhus. Det fattar hon med ett galopp-språng. Igår och idag har jag involverat en mini-dummy som jag har haft som störning under sittandet. Reser hon sig, jag tar dummyn och inget klick. Sitter hon kvar, dummyn är kvar på golvet och hon får klick = belöning. Första steget mot att träna stadga.
 
Jag har också klickat för när hon greppat dummyn som ligger fritt på golvet, samt när hon har kommit med den till mig. Vilket har gjort att jag nu har en valp som vill bjuda upp dummyn till mig för att få sin belöning. En oerhört enkel och smidig väg att träna avlämningar !!!! Önskar att jag visste detta med Vilja när vi började träna!
Detta är typ steg 1, steg 2...  jag klickar även för dutt mot handflatan = handtarget, så framöver sen så shape'ar jag beteendet Apport på golvet ---> hund greppar dummy ----> hund kommer med dummy till handflata = klart!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0