Till vet.klinik igår och idag...

För några veckor sedan märkte jag att Vilja tvekade vid att hoppa in i bilen. Jag blev jätterädd och var orolig att hon fått artros i sin höft (HD C+D). Vilja verkade må bra och hade inget annorlunda rörelsemönster, så jag lät det va. Tills för en vecka sedan ungefär som hon gnällde till totalt tre gånger, vid olika tillfällen. Åh nej, det är något som gör ont , tänkte jag :( 
På måndagen ringde jag direkt till Smådjurskliniken och fick en tid måndagen efter, jag fick komma till en duktig veterinär som sades vara kunnig på det ortopediska. Veterinären kände igenom Vilja över bakpartiet, och hon reagerade inte över nåt. Okej, men skönt att ha varit och kollat det.  På veterinärens rekommendation håller vi just nu på att byta foder, till ett Hills' foder speciall för hundar mot artros. Fodret hjälper förhoppningsvis till att bromsa artrosen och att det dröjer länge tills hon får ont nånstans. Blir läget förändrat så finns det både medicin att ge, och injektioner som hjälper kroppen återbilda nytt brosk i leden. Så läget känns inte hopplöst. Dock kanske jag får fundera över hur jag jakttränar framöver, minimera antalet explosiva starter i samband med markeringar...
 
Idag fick jag fara tillbaka till kliniken med nästa hund. Min lilla valp, som har varit dålig i sin mage nu sen slutet av förra veckan. Jag borde tidigare ha gett henne canicur, ris och fisk har nämligen inte hjälpt alls.
Jag fick rekommendation från Maria att köpa Hills specialfoder mot onda magar, och hoppas nu att detta foder plus canicur ska stabilisera läget i Juni's tarm, och att hon blir bättre i magen.
 
Jag måste ge beröm och lyfta fram Smådjurskliniken som vi har här, jag har aldrig tidigare besökt kliniken förutom för vaccination (har varit skonad från sjuka/skadade hundar) , men vilket fint bemötande de har! Lugnt och skönt där och inte behöver man vänta länge för att få hjälp heller. Inget ont mot den andra kliniken här i Jönköping, men jag kommer att välja Smådjurskliniken åren framöver så mycket som det går. Sedan är jag självklart tacksam över att den andra kliniken finns, och dessutom har natt-öppet.
 
Ps. Junis vikt 13 kg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0