Träning m Carina & Mocktrail utanför Jönköping

Igår hade jag och Carina en trevlig träning igen <3   ...det borde inte gå så lång tid emellan !!
Jag hade vilt med mig och Carina sin "launcher", apportkastare i gevärs-form. Vilja var riktigt upptaggad när hon kom ur bilen, och var tyvärr inte helt tyst heller. Gnäll. Vi sköt tomma skott, inga kast, ingen aktivitet. Fotgående. Höll på så en stund innan jag skickade på söket som jag lagt ut tidigare (dolt). 3 vilt  / kanin/and/kråka.
Gick jättebra !! Jag har inte tränat med vilt sedan Poängjakten för en månad sedan, så det var riktigt kul att se att det gick bra. Inga problem med något moment i apporteringen. Nästa gång får jag lägga med något mer vilt, så vi får träna uthålligheten också.
 
Vidare igår så tränade vi linjer på kalhygge. Mycket eländig terräng. Lagt 4 bollar i ett område och sedan backat ifrån. Jag tror på den principen som Carina lärt mig!
Vi gjorde en övning också i form av ett kors, med hund+förare i mitten. Och 4 linjer åt alla håll, helt dolda för hunden. Vilket var svårt trots att det inte var långa skick...
Nöjd med träningen igår!
 

 
MOCKTRAIL
 
Mocktrail, eller heter det Mocktrial (???) var något nytt för mig! Jag har fattat att det är ett A-prov liknande fast med dummies. Träning inför A-prov helt enkelt, och det har jag och Vilja varit med på idag. En kurs i Frk Smålands regi med instruktör Magnus Lindström. Det har varit jättebra på alla vis - förutom vädret kanske då det regnade endel på em.
Vi har varit en bit utanför Taberg , det var skönt att slippa åka! Två grupper fm och em. Jag gick på em, och var kastare på fm. Det kändes bra tyckte jag, för då fick jag se upplägg, nivå och hur de andra körde sina hundar. Vi var två skyttar, plus en bakom linjen och vi kastade dummies åt alla håll. Hundarna skulle vara tysta, stadiga och passiva tills de fick lov att gå. Ingen hund skickades medsamma, utan kastet landade, sen gick vi vidare, skott+kast igen och en stund senare skickades hund. Detta var klurigt att hålla koll på då det ju blev många kast och nedslagsplatser att hålla reda på... Främst det som behövs tränas på, förmodar jag.
 
 
 
Först mer lättsprungen mark, sen mer besvärligt...
 
 
På eftermiddagen var det vår tur och Vilja var taggad men inte övertaggad. Hon var hennes vanliga jag.. : )
Alltid pigg på att jobba !! Vi var ekipage nr 4. Vilja har jobbat på bra med de har apporter som hon har fått hem. Ett par st har jag fått bryta för att hon inte har hittat, och att jag inte har kunnat dirigera henne. (och inte heller haft koll på vart apporten finns)   Hon har dock lyssnat bra på stop-signal , samt gått ok fot.
Jag tycker det är så svårt att veta när jag ska gå in och styra, och HUR jag ska styra. Jag skulle behöva gå kurs i bara handling.
Jag fick tips från Magnus att när hon det minsta viker av från området, stoppa direkt, och vinkla rätt! Här är ingen fråga om markeringsarbete, dirigering eller sök, utan apporten ska bara hem. Man får använda det som krävs.
Och självklart underlättar det med en hund som går att styra...
 
 
Jag är nöjd med henne idag och vi har ju verkligen så roligt tillsammans vart vi än åker !
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0