Tankar om uppfödare

Fortfarande ägnar jag kvällarna åt att leta efter varifrån min framtida valp kan tänkas komma ifrån. Jag känner mig fortfarande lika säker på att det är en valp jag vill ha nu. En hund till. Det fattas liksom något... Klappar på min Vilja och jag är så lycklig över henne. Hon kommer alltid att vara enastående! Men jag vill säkra upp min lilla familj med en medlem till
 
Jag funderar väldigt mycket på Åsa/Perdix gundogs. Jag träffade henne lite snabbt på mässan och det kändes rätt medsamma. Kändes som vi kände varann redan. Ungefär så där det kan kännas tänker jag när man träffar "den rätte" , men nu är det alltså en uppfödare jag talar om... 
Det känns rätt,  men samtidigt känns det fel när jag tänker på om det skulle visa sig om inte valpen skulle gå att regga i SKK. Då blir jag ju helt utanför...
 
Jag har skrivit en lista:
 
  1. Åsa Norrby / Perdix Gundogs. Magkänslan säger att hon är nr 1 , men vissa frågeställningar återstår att lösa.
  2. Roekull's kennel i Skåne. En kennel som jag blivit rekommenderad. Haft mailkontakt och de ska ev. para en gul tik i höst.
  3. Reedsweeper's, utanför Uppsala. Planerar parning flera gula tikar i höst/vinter.
  4. Djurbergas. Utanför Falun. Blivit rekommenderad , parning senare i år.  Gult?
  5. Firepoppy's. Ett osäkert kort, jag kommer sannolikt inte välja att köpa en valp ifrån dem.
De tre första känns mest aktuella för mig, mest faktiskt för att de har gult i sina kombinationer. I helgen kommer jag att träffa Åsa, och jag ska förbereda en lista så vi kan prata.
I veckan planerar jag också att ringa till SKK/registreringsavdelningen. Allt för att få veta så mycket som möjligt.

Kommentarer
Postat av: Fundersam

Snabb fråga, jag ska eventuellt också köpa valp från Perdix. Vad menar du med att de inte skulle kunna gå att regga i SKK?

Svar: Jag har hört båda delar- att det inte är några problem alls med att registrera i SKK, och att några andra har haft bekymmer med det. Jag ville inte riskera nåt, så jag valde att titta på andra uppfödare.
Josefin Johansson

2015-06-21 @ 17:06:49
Postat av: Fundersam, igen

Vad konstigt! Jag har inte funderat över det så mycket egentligen för att det känns som att det borde gå? Jag skrev även fel, vi ska köpa en som redan är ca. 2 år :) Så kan passa på att kolla om den är registrerad också!

I övrigt är jag väl inte så himla insatt i registrering så kan vara något att titta in i, men som jag har förstått (med stor risk för fel!) så skall de vara renrasiga, i detta fall, labrador retrievers. Vilket ju Åsas är?

Jag är dock positiv och hoppas det går bra. :) Men, tack för svar och lycka till!!

Svar: Jadå Åsas hundar är lika mycket labrador som andra, bara att hon väljer att regga i en annan klubb. Jag hade inte haft något emot att regga i den klubben, men eftersom jag går på proven inom SSRK så behöver min valp vara reggad i SKK. Men det går säkert finemang :)
Tack och lycka till du med! Kul att du läser min blogg. Känner vi varann? :)
Josefin Johansson

2015-06-21 @ 18:24:11
Postat av: Fundersam - Mujas

Jo, jag kollade och det gick att regga i SKK för den vi planerar att köpa. :) Frågade både Åsa och kollade föräldrar och farföräldrar, alla reggade. Men SJR kör väl också jaktprov? Jag har ännu inte bestämt mig om jag kör jaktprov, men hur som helst kollade jag upp för SKK och det går. :-)

Nej, inte vad jag vet. Kollade runt lite på google om Perdix, Åsas kurser m.m och föll in på detta inlägg och blev, som namnet säger, fundersam. :) Google är bra grejer. ;-)

2015-07-10 @ 13:48:05
URL: http://mujas.blogg.se
Postat av: Fundersam - Mujkans

Skrev fel blogg! Min är mujkans! :D tokigt!

Svar: Ok ska läsa din blogg :)Vad bra att det funkar med registreringen! Är det en valp eller en vuxen från Åsa?
Josefin Johansson

2015-07-10 @ 19:26:32
URL: http://mujkans.blogg.se
Postat av: Mujkans

Äh! Min blogg är inte så kul, ÄN! Kanske när hunden är här ;)

Hon är 2 år första september (på min och sambons 2årsdag också 😄). Vi har inte möjlighet för valp så vår första får bli en unghund! Perfekt så hon får lära oss! 😄 Ska bli riktigt kul! Hämtar henne i augusti och vi testar en stund, men jag är ju i princip redan bestämd! 😄 Vi har träffat henne redan och jag föll!

2015-07-12 @ 21:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0