Kurs Åsa Norrby dag 2

Vid samlingen på morgonen sammanfattade Åsa vad hon hade sett och vad vi gjort under gårdagen. Åsa påpekar att det inte för att förglömmas att vi måste visa känslor! Men att vi ska tänka efter när och hur. Klappar är viktigt. Att hunden känner tillit. Att vi blir ett Team. Med unga hundar vill Åsa undvika inlärning av felbeteende, t ex springer förbi vid avlämning. Bättre att korrigera och lära hunden tidigt vad vi förväntar av den.
 
Vid pip och gnäll tänker Åsa att just alltid röra sig bort från situationen när hunden gnäller inte alltid är rätt, hunden kan se det som en "dans". Jag piper = jag får röra mig. Åsa försöker istället undvika gnäll hos den unga hunden, genom att inte pressa mer än vad den klarar av. Hon tränar t ex passivitet och stadga genom att röra sig med hunden, få in en naturlig följsamhet. Istället för att pressa hunden i stadgan och sitta sitta sitta.
 
Valp 7 mån
Inkallning, samt lära valpen att börja använda sin näsa. Helst i ett område samtidigt som den är följsam med sin förare. Jaga mot vinden. Helt ok för valpen att knalla i den här åldern, det är följsamheten vi tränar! Och att vid matte händer det roligt. Vid ev. kast, blockera hunden med hinder i vägen i form av träd. Vänd om, och bara gå istället för att sitta still och vänta (som vi tradionerligt tränar)
Linjetag. Först bygga ett målområde, sedan backa ifrån och skicka så fort hunden har en dragning framåt. Behöver inte kräva ett sittande! Passa på att lära in söksignalen när hunden fått apporten i vind och är på väg att greppa.
Apportgreppet kan träna sittande. Leka med dummyn, parallellt med att kräva ett greppande. Avdramatisera och pressa inte, dela känslan av "du & jag".
 
Sökträning Vilja

Eftersom jag efterfrågat att få träna ett sök med vilt så hjälpte Åsa mig med det.  Jag och ett ekipage till gick ifrån området när några av de andra kursdeltagarna lade ut söket med ett vilt var. 5 vilt, kanin, and, duva, kråka, mås.
Innan jag skickade Vilja sköt Åsa 3 skott i backen. Vilja for ut i söket med bra fart, kom in med ett vilt. Vilja fick ett skott till, innan skick ut igen. Efter avlämn - gå 10 m åt ett annat håll, och skicka i fart ! Ett skott till går av när Vilja är i området.
Jag fick in allt vilt effektivit och snabbt!  Aldrig har hon haft den farten i söket tidigare. Kände mig mkt nöjd.
Hade Åsa varit domare hade hon skrivit kritiken hund som följer upp vittring från långt håll, bra avlämningar. Söker dock något ostrukturerat. Med mer erfarenhet kan denna hunden bli lämplig jakthund.
Råd att träna på att ha folk i söket, för att se hur hunden jobbar.
Vad jag själv ska använda är skott ...
 
Linjetag över vatten

Åter igen; bygger målområde/target. En person där fram. Ekipagen ställs upp med ryggen mot vattnet, området förstärks genom att de får hämta varsin apport och vi blåser närsök. Efter att apporten kastas igen går vi med detsamma bron tillbaka över vattnet. Den unga hunden skickas först, och medhjälparen på andra sidan "maaark mark + klapp klapp". Hunden kommer då ihåg att där finns en dummy och simmar över.
Ifall hunden ej kommer ihåg behöver den mer synliga hjälper i form av att göra dummyn synlig för hunden, samt mer rösthjälp.
För Viljas del togs rösthjälperna bort och jag skickade direkt över. Ökade avståndet, sedan bad Åsa mig blåsa stopp. Vilja stannade inte blixtsnabbt, men hon stannade. Va noga med att låta hunden coola ned! Ha inte så bråttom med att skicka.
 
Åsa menar att på varje apport har vi 6 signaler på oss att få in apporten. Behövs fler signaler än så är apporten för svår.
Vad Åsa ger mig för tips är att ändra röstläge när jag säger "ut", till ett mer dovt... Vilket verkar vara svårt med min falsett röst. Jag måste också skala av alla mina tecken jag ger till min hund, som får svårt att läsa av mig.
Det är bannemej inte lätt att föra hund...
 
Stoppsignal hund 1 år

Vid inlärning av stopp-signal
 
  1. Kalla in hunden, när den är nära blås stopp. Detta för att undvika att hunden blir långsam på inkallning.
  2. Blås stopp - belöna med dummy-kast.
  3. Dummy bakom, ett bättre stopp - belöna med skick bakåt.
  4. Stopp + kontakt = belöning !!
  5. Stopp + kontakt = sidotecken mot dummy
Stoppsignal hund 4 år
 
Maggan visar stoppsignal genom att lägga ut dummy, skicka mot dummy och blåsa stopp. Hund stannar något långsamt. Varför då? Stopp-signalen för lång! Ha korta stopp-signaler!
Är hunden ivrig att gå vidare innan omskick, håll den kvar längre. Träna på att stanna hunden på kortare signaler, den kortaste signalen ger belöning.
Stannar ej hunden på pipan = säg kommando sitt.
Stannar fortfarande inte hunden = blås ordentligt i pipan när hunden är vid sidan. Visa hunden att det är det vi vill.
Hund behöver ha respekt för sin förare. Signalen = SITT = respekt. Noga med tysta inkallningssignaler och sedan belöning.
 
Avslutningsvis fick jag och en annan hund skicka en dummy upp till målområdet som vi var på under gårdagen. Skulle våra hundar komma ihåg målområdet och ta sig dit?
Japp, det gjorde dem! Vilja var säker på utskicket, sådär som hon är när hon vet att något finns där ! Applåd, roligt !
 
Sammanfattningsvis.... en mycket härlig hundhelg. Det är verkligen det här som jag lever för, som är min passion. Vad skulle jag göra utan alla dessa timmar som jag är ute i skog och mark och tränar hund.
Varje gång jag är ute på kurs blir jag ännu mer självsäker. Jag som varit väldigt osäker på mig själv tidigare, tvivlar längre inte lika mycket. Minst tvivlar jag på min hund, som faktiskt är jäkligt duktig och lydig. Nu ska det bara till att jag själv ska lära mig att bli en så bra, säker, tydlig förare som möjligt - så att Vilja får de bästa förutsättningarna att lyckas här framöver.
 
Tack ALLA för en härlig helg !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0