Fyra dagar med hund!

Idag och imorgon har jag semester från jobbet! Allt tack vare ELMIA GAME FAIR, som äger rum bara ett stenkast bort från mig. Längtar tills imorgon, jag ska dit både då och på lördag!   (Hoppas Vilja har glömt bara att hon blev skrämd av speaker-högtalaren...)
 
Idag hade Nathalie och jag bestämt träning hos Maire. Jag åkte dit med en kasse med 7 vilt, planen var att köra sök. Jag var inte längre orolig för att hon skulle vägra ta nåt vilt, utan min plan var idag att få hjälp med uthålligheten/motivationen. Vi lade söket på ett kalhygge med busk-björkar som var strax över metern långa. Marken var gropig blandat med våtmark och vattenhål, solsken 15-17 grader och knappt någon vind.Tungarbetat.
Vilja sökte i området och fick in 3 vilt, sen vid fjärde skicket så gör hon som hon brukar -  går inte in mer i området, utan bara stannar upp.  Här kunde jag faktiskt flyttat mig, gett henne några sekunders paus, sen hade kanske nästa skick gått bättre.
Vilja fick pausa och Sharpe gick in istället, och Maire sa åt mig att skicka henne igen så fort hon såg Sharpe komma in med vilt. Efter det gick det bra och hon fick in resterande! Inga problem heller med något vilt. Jag har blandat allt vad jag hade i frysen, kråka, trut, fasan, kanin och and.
 
Maire bröt också arbetet i söket med att gå iväg och sen kasta 2 markeringar. Vet inte riktigt syftet dock, även att jag frågade...
 
Sen lade Maire 5 vilt på en rad, och vi skulle skicka dem på att hämta pang pang pang. Vilja hämtar allt , men M hade önskat ett snabbare upptag.
Själv så är jag bara glad över framgångarna vi har gjort!
Vi skickade varsina gång två gånger på ett linjetag som M gick iväg och lade. Var lite bekymmer att skicka henne över vittringsområderna, men hon fattade vinken sen.
Sen avslutade vi vid sjön ,  två markeringar i vatten. Ua , och inga skak vid avlämn!
 
Nu har vi bara söket kvar att få till! M tycker jag ska köra med en annan hund i söket, som får hämta och vara som en konkurrans. Så det ska jag prova när jag tränar med ngn annan.

 
I min jakt efter valp mailar jag ungefär med halva södra Sverige, känns det som. Det känns klurigt att hitta en bra uppfödare, med ett sunt träningstänk (utan hårda metoder), som är trevliga och ser till valpköparnas bästa, samt har dugliga hundar för jakt.  Jag försöker lyssna via ryktesväg vilka kennlar som verkar bra.
 
När tiden är kommen så händer det väl...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0