Alebäcken

Så ja, idag är jag desto nöjdare!   Jag har haft med mig vilt till Alebäcken idag. 3 svartfåglar och kanin. Planen var på ett ungefär att träna det som de andra tränar .. När vi skulle börja blev de andra hundarna störda av att det var vilt med i bilden,  så jag gick därför undan och körde mitt sök vid sidan av. Lade ut söket synligt, inte så stort. Hon löste det helt ok med kaninen. Luktade av den ett par sek, jag var tyst, visade med handtecken inkallning och hon löste det bra. Härligt!
 
Sedan gick vi tillbaka till gruppen. Jag kastade markeringar till de andra och Vilja var passiv. På slutet sen fick Vilja 3 enkelmarkeringar med kråka/kaja, och hon löser det utan problem! Snabba upptag, bra inlev och avlämningar! Jippiee!
Avslutade med att lägga ut viltet igen, ett lite större sök !  Här verkade Vilja har blivit trött.. inte helt självklar ut på tredje eller fjärde skicket.  Jag funderar på hur jag ska träna in mer uthållighet i söket?
 
Citat Therese:  "inte går du väl ut och springer ett marathon på 42 km på en gång, utan du börjar kanske på 5 km, sedan 10, sedan 15 "  etc... Och tanken stämmer ju. Jag kanske inte behöver träna med 8 apporter i ett sök, och tvinga henne ut gång på gång. Therese's tips var att träna varierat, kanske bara lägga 1-2 svåra apporter och sedan nöja mig där.  Och kanske nån gång då och då checka av hur hon verkar , men inte träningsmässigt träna och kräva att hon ska komma in med 6-8 apporter under ett sök...
 
På vägen hem åkte jag via Falköping och köpte vilt av Hanna/viltansvarig SSRK västra. 4 kråkor och 3 änder!
Nu är min frysbox proppfull!  =D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0