Träningstorka idag och valplängtan.

Jag och Therese har haft ett par bra träningar i veckan. Nu känner jag dock att jag har lite idétorka , motivationen att träna gick plötsligt ned.
Om jag tänker att jag ska starta igen i Fegen om en månad, så är det fortfarande söket vi behöver träna... Vi fick till ett jättebra sök sist på träning m 6 dummies, skott vid utläggandet av söket + hund vid sidan (som inget hämtade) ,  Vilja hämtade de 3 första som en raketkula. Sen fick hon stanna upp lite , ladda batteriena ca 1 minut , innan jag skickade igen. När hon kom in var hon angelägen om att få bli skickad igen, hon ville inte att den andra hunden skulle gå. Hon hade bra tryck hela tiden, och kom inte av sig lika stort som hon vanligtvis gör.
Jag har fått några tips att ha med hunden ut vid utläggandet av apporter, främst då när jag vill att hunden ska gå djupt. Jag kan också, för att undvika att hon går ner sig, öka motivationen ute i söket (att någon avlossar skott/kvackar)  , innan jag skickar igen. Men främst måste jag komma ihåg att FLYTTA PÅ MIG så att hon får ny mark att ta an.
Nu pausar jag nån vecka med egen träning. På tis-ons har vi ju kursen nere på Meadowlark, sen ska jag åka till Göteborg! Vilja får förstås följa med.
 
Nu är jag valpsugen.
Jag har pratat i telefon ikväll med Maria på Blackbounds kennel i Stockholm. Maria hade jag mailkontakt med för en tid sen, men hon fick bara en valp i kullen, så den var förstås tingad. Av en slump tittade jag in på hennes sida igen, och såg att hon igen har en dräktig tik! Med många fosterblåsor i magen.  Vi ska försöka hitta en dag som jag kan komma på ett besök.
Jag tänker lite på om det är fult gjort av mig att stå på kö hos flera uppfödare, fast jag tror inte det... Det är ju inte säkert att det blir valp till mig hos den ena kullen, då kanske jag har möjlighet i den andra. Så tänker jag.
Maria tycktes ha hundar i min smak.  Hundar med tryck i, älskar att jaga, följsamma, dirigerbara. Det hade varit så roligt att få börja om igen, och få lära mig ännu mer om retrievern som jagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0