Sommarträning vid gölen

Vilken somrig dag !!
Upp till hundbadet så fort jag kom hem från jobbet. Legat där och solat en stund, badat Vilja. Sen träffade jag Therese vid gölen.
Therese m Loka gick i förväg till vattnet, jag med Vilja efter. Noga med fotgående och försökte att hålla blicken högt.
Vilja har varit uppe i varv/förväntan, inte varit helt tyst heller i den situationen när hon såg Loka bada när vi kom ned till gölen. Gick ifrån vattenkanten , in i skogen, belönade med godis när hon tog kontakt. Försökte lära henne att hon får godis när hon söker kontakt under passivitet  -när annan hund jobbar.Låter hon så måste jag korrigera ..
På prov sen får jag en hund som tittar på mig när annan hund jobbar, och förhoppningsvis inte fokuserar lika mycket på det andra som händer.
Känns lite jobbigt faktiskt att hon låter. Vill verkligen inte få mer av det. Så vi måste vara försiktiga med HUR vi tränar.Det är inte särskilt mycket ljud jag har hört, med de par gnällen tycker jag är för mycket!
 
Jag valde t ex bort markeringar idag helt, för att inte bygga mer förväntan.... Det hon fick hämta hämtade hon som linjetag. Hon lyckades ta ett helt dolt, utan att ha gått i vattnet först. Inte långt, men det var svårt nog! Hon lyckades och det kändes kul!
Efter att hon kommit i arbete så har hon inte låtit.  Jag har varvat med lite tennisbollar på land, samtidigt som jag hela tiden bestämt vad på vattnet hon ska hämta.
 
Till nästa gång får vi kanske sätta oss ned och fika när vi kommer ned till vattnet... backa lite i träningen och ha passivitet inblandat.   Gärna byta plats också..
 
Jag försöker på olika håll att knyta kontakter så att jag ska få möjlighet att få vara med och apportera på jakter i höst. Det vore fantastiskt roligt!   Samtidigt som jag har en liten valpis.  Tänk om det kunde få bli så bra.
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Alltså den där hunden. Ni är så duktiga!

2015-06-14 @ 21:48:48
URL: http://www.namnori.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0