Roger Philips på Meadowlark Gundogs dag 2

Idag har vi verkligen avancerat!  Igår var det grundträning hela dagen, och idag har det varit walk-up med långa långa markeringar samt linjetag. Vi tog bilarna och körde till nånstans i Moheda, till ett område med med långa fält. Kort gräs blandat med högt till knäna. Fanns även en flod vid kanten och på andra sidan skog, där vi sedan skulle skicka hundarna över vattnet.
 
Först gick vi på linje och Roger en bit fram, ganska långt faktiskt, sköt sen ett skott och kastade markering till oss var. Jag använde inte pipan något när hon jagade och inte heller när hon sprang hem, glömde av det... blev sedan "tillsagd"  (skämt isådo) always use the hunt-signal when the dog is hunting, and always put the recall on! 
Idag har jag tänkt på att ändra min inkallningssignal , funderar på att gå in i badrummet och öva lite för mig själv... jag blåser flera korta nu istället, istället för pip-pip vilket ju faktiskt låter likt min söksignal. Vore synd om jag faktiskt skulle riskera att på långt håll röra till det för Vilja.
 
Blås stopp 2 gånger, lyssnar inte hunden använd verbal signal. (Vet inte om jag skrev detta igår)
Vilja har inte stannat på stoppet alla gånger, särskilt inte långt ut och särskilt inte när hon jagar... Hur ska jag få till det?  Stoppet kan hon ju när hon tex är lös på fältet, när jag skickar henne mot dummisar - men jag kanske behöver öka avståndet. Japp, klart jag behöver det.
 
Vid dirigering, det är lättare om hunden jagar hemåt när vi skickar höger/vänster, istället för att vi skickar med tecken och ber dem söka åt det hållet. Bättre att hunden är längre bort, och vi lär den att "jaga hemåt"
 
Detta är något jag kan träna på gräsmattan med godis. Sätta hunden och droppa godisar på vägen hem mot mig, samtidigt som jag visar med tecken "jaga hemåt". Behöver också träna stoppet...
 
Nu kommer vi till något spännande:  linjetag över vattendiket i form av en flod, ganska strömt. Vi började nära, precis vid vattenkanten och sedan skickade över vattnet efter att apporten blivit kastad. En situation vi aldrig varit i förut.
Vi ökade avståndet rejält och gick över hela fältet och skulle skicka därifrån. När det blev Viljas tur tvekade varken jag eller Roger på att hon skulle gå rätt ut. Vad gör hon istället? Jo, hon börjar leka i vattensamlingarna på väg bort! Having a little 5 mins of fun there.... Jag skickade om, trycker på med UT, när hon sedan kommer till diket med floden stannar hon. Hon TOTALT VÄGRAR att gå över. Detta fortsätter hon att göra alla gånger såvida vi inte står nära diket. What's up with that!?  Roger sa 'she's playing', kanske är det så att hon i detta fallet charmade sig ur det hela. Låtsades inte förstå. Eller så är det för att hon har svårt för terrängbyten, hinder blir som glasvägg. Jag vet inte.  Jag kommer att träna vid bäcken nedanför elmia, se om det är samma där.
 
Vi fick sedan ta ett linjetag som vi lagt ut tidigare. Vi hade gjort ett antal apporter emellan, men det var inget som störde hundarna.
Sedan när vi lade till störning med skott-apport så befann sig störningen 180 grader, motsatt vinkel. Även när vi lär hunden linjetag med störning så ska linjetaget vara synligt för hunden.  Sedan kan vi göra det svårare med att minska vinkeln med störningen.
 
 
Borta vid kanten av skogspinnarna står det två personer , där får vi markeringar i den avslutande walk-upen.
13 hundar. Vilja sköter sig super vid sidan, tycker jag faktiskt. Tyvärr har hon problem med avståndet och lyckas inte ta sig hela vägen ut, apporten ligger på det kortare området med gräs och hon stannar kvar i det höga gräs-området. Synd, hon lyckas inte förrän vi går närmre. Jag får rådet att träna långa avstånd på markeringar.
 
 
Avslutade med en "tävling" grupperna emellan där vi får markering över floden igen. Vilja lyckas faktiskt! Sedan också ett till linjetag, blint men skottet som dragning. Jobbar bra med söksignal.
 
Jag har fått beröm igen för min Vilja... det värmer så när en åskådare som sett oss under dagen tycker hon är en härlig hund med mycket passion och springer med samma fart in och ut hela tiden. Vilja , du är guld värd!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0