Habo dammarna

Igår åkte jag och Therese till Habo för att träna vid dammarna där. Vid dammarna var vi ju några gånger när Goldenkluben Skaraborg hade nybörjar-träning i apportering förra vintern. Roligt värre. Min dröm är att kunna leda något sånt själv framöver. Ja, efter att jag skaffat en till hund och tränat ännu mer apportering, samt gått kursen till instruktör inom SSRK..  Helst börjat vara med och apportera på jakter också, förstås. Samla erfarenheter och kunskaper.
 
Vid dammarna hade hundarna ingen förväntan på vad som komma skall. Skillnad vid gölen, där Vilja vet precis vad som väntar. Massa förväntan, inte helt positivt. Istället för att fika igår, ska vi kanske fika istället vid gölen och göra något helt oväntat - istället för att börja kasta i vattnet.
Vid dammarna där i Habo är det så bra för man kan stå på varsin sida och kasta markeringar åt varandra. Det går också att välja om dummyn ska komma på blankvatten, i vassen eller på land på andra sidan. Vi kastade ut några dummies i vasskanten på den ena sidan, för att simulera en jakt tänkte jag. Änderna hamnar ju som känt ofta i strandkant/kass, så att kunna skicka in hunden där i området och den apporterar det som finns är bra . Kastade ut dem, och vi började arbeta i dammen på motsatt sida.
Vilja fick markeringar över vattnet i vasskanten mot land på andra sidan. Hunden flyger ut och i vattnet och löser jobbet utmärkt.
Ett par linjetag också över vattnet till samma ställe. Fick ta hjälp av Therese innan skicket och göra som på Åsa-kursen , "mark mark " och klapp klapp.  Funkade jättebra!
Lite fika och diskussion vad vi ska träna härnäst. En markering över längre vatten upp på land - vilket jag inte trodde Vilja skulle fixa, men hon gör det galant! Även linjetaget ut i vatten igen!
 
Vi avslutade med ett sök på kalhygget + in i skog. Jag lade vita dummies närmast , 2 grön + 1 lila på djupet.  Loka hämtade ett par vita först, sen gick Vilja ut (ensam-hund). Hon har jättebra energi de 3 första och hon hämtar till och med den lila längst ut, men sen bara dör hon....   Hur ska jag egentligen göra för att hon ska orka jobba i söket ordentligt?   Har jag en till hund vid sidan så har jag ju inte det bekymret, men på b-prov kommer det inte stå en hund bredvid när vi startar... 
Så jag måste fokusera på söket nu.  Jag har anmält till Hallandsmästerskapet (B-prov med dummies) i labrador Halland, som är 19 juli. Samma jag åkte på förra sommaren, och det känns som att vi kan få samma resultat i år också. Där det faller på söket...att hon inte hämtar fler än 3-4.
 
Får grunna på hur vi ska lägga upp träningen i söket. Markeringar på land och vatten har vi ju koll på. Det är väl fotgåendet bakom skytt som säkert går att träna på mer.
Dock så är jag inte helt säker på att Vilja kan hålla sig helt tyst vid vatten när andra par-hunden får sina vattenmarkeringar.  Jag måste verkligen vara JÄTTENOGA när vi tränar vid vatten att jag inte bygger onödig stress/förväntan i henne , utan har mycket passivitet.
Nästa träningspass behöver vi kanske inte ens köra nåt i vatten.
 
Så då har jag alltså Hallandsmästerskapet att fokusera på härnäst. För att provet är med dummies så blir det kanske så att jag tränar med dummies inför det. Så tar jag tillbaka vilt-träningen efter starten där, och tränar vidare inför det riktiga B-provet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0