Ensamträning hos Maire

Nathalie hade efterfrågat träning hos Maire , men det var bara jag som kunde komma idag- så det blev intensiv träning bara för mig i 2 tim!  Jag är så glad att kunna få den hjälpen i träningen, så fina uppfödare jag har som engagerar sig länge och vill oss alla väl att vi ska komma framåt i träningen. Det är guld värt.
 
Vi började med att titta på Viljas fotgående, då jag ju tycker hon är studsig/hoppig. Jag själv måste vara noga med att höja blicken! Det kan ju vara så att Vilja är orolig i sitt fotgående för att jag är orolig och tittar ned på henne hela tiden. Så Josefin: titta uppåt , och titta med halva ögat ned så ser jag ändå om hon hamnar för långt fram. Och hoppar hon, säg nej. Dock tycker jag det är svårt att veta när hon behöver korrigeras...
 
Efter vi tittat färdigt på det kikade vi också på hur jag kan gå tillväga för att få henne bättre med mig vid halt under fotgåendet. Tex gå efter skytt - stanna - hunden är en hundlängd före mig - hunden måste hoppa tillbaka till sidan =  ser allmänt fult ut!
Istället behöver jag tänka lite mer som vid ridning; ge halvhalt. Ge en föraning om att vi snart kommer att stanna.
I teorin gjorde vi som så att på en sträcka med hunden vid sidan saktar jag ner några steg, säger ordet stanna tyst. Hunden stannar - jag stannar med vänster ben - är hunden en bit framför kan jag då gå fram med höger ben för att hamna i position med hunden. Detta för att hunden inte ska behöva "hoppa bak åt sidan", som jag tillämpar...
Liten onödig detalj kan tyckas, men arbetet runt fötterna är lika viktigt som allt det andra hunden ska göra.
Vad som fungerar i praktiken i skarpt läge återstår att se! Jag ska försöka träna såhär nu iallafall. På promenad, och träningar ute.
 
Nästa vi tittade på var mina tecken/signaler. Maire gick ut, vi gömde oss, och lade några punkter med apporter. Rakt fram, åt höger, åt vänster och så skulle jag skicka åt olika.
Skickar rakt fram, stopp - tecken höger. Hon tar tecknet först men viker sedan av bakåt. Stopp igen,  hunden tar apport i vind och tar därför ej signal...
Skick rakt fram igen, efter jag fått full koll på var apport ligger åt vänster. Gick något åt höger för att jag inte ville riskera att hon skulle springa rakt fram och vika av åt vänster , fast hade hon fått vittriing så hade hon ju egentligen inte gjort fel... Mest fel i det här sammanhanget då jag ville ha tecknet tränat. Skickar rakt ut, stopp -  viktigt att ha sättandet på en gång , så att hund kan varva ned några grader !! Hund fick vittring på apport åt vänster, då gav jag tecken. Tjoho!  (minns dock inte att det gick så smidigt som jag beskriver det)
 
Sedan gick Vilja på en markering, bara för att Maire skulle kunna kasta en boll mot ett buskage som jag sedan skulle skicka på. Skickar utåt, hund går ej rakt. Stopp, ta tillbaka. Ny position - avvakta - fokuserar hon framåt? - nytt skick - japp!
Här skulle jag blåsa stopp + närsök vid boll. Gjorde som jag blev tillsagd, blåste stopp. Hund tog ej stopp för att hon hade vittringen i näsan. Japp, så just där hade jag inte behövt blåsa eller visa henne något för hon löste ju det själv! Dvs fördes till rätt område och jagade. Jag som inte hade koll på om jag behövde blåsa eller inte för jag inte kunde se om hon hade vittring eller ej.. Tycker det är så svårt!  Särskilt när det kommer till mocktrial eller riktig jakt, när ska jag egentligen lägga mig i och styra min hund?
En känsla jag fick idag är att det nu har blivit mycket svårare att träna hund. Känns som vi har kommit så pass långt nu, att Vilja kräver en duktig förare som vet vad hon sysslar med, och där är jag inte riktigt. Vilja har utvecklats men jag har en bit kvar.
 
Jag skickade henne igen till samma område, nu fanns där dock inget. MEN en boll lades ut efter hon sprungit ut, Vilja skulle då "söka hemåt". Ta ett steg fram - visa med handen nedåt + sök signal. Hunden söker hemåt. Funkade faktiskt!
 
Maire gick sedan ut och lade ett sök också. Motvationssök, med mycket kvackande och klapp  xD
4 apporter hämtar Vilja utan problem, dock på nästa skicket så bara kommer hon av sig... går åt sidan och leker i gyttjebad istället (?) I det läget vet jag inte riktigt vad jag ska göra, hur jag måste träna. Är det kanske så enkelt att jag efter tredje skicket behöver röra mig mer och skicka henne från en ny vinkel?
 
Summa sumarum:
 
  • Bli mer konsekvent vid fotgåendet, tillåt inte studs!
  • HÖJ BLICKEN!
  • Skicka hunden en liten bit längre bort än nödvändigt innan stopp och sidotecken = hunden kan då lättare jobba i vind.
  • Stopp-signalen är mkt viktig! (den kan jag träna separat med bollkastare)
  • Ha inte för bråttom vid nästa skick efter stoppet  - hund sitta, lugna ned sig.
  • Träna sök med apporter på djupet!
Finputset kvar....
 
Nu blir det inga WT på ett tag. Vi har Hallandsmästerskapet i juli i lab/halland, b-provet fast med dummies. Om det inte är för långt så kan jag åka, så ser vi hur hon verkar. Annars är det B-prov som vi siktar på härnäst!
(poängjakten 5 sept kan ju vara bra att starta på med)
 
Så nu blir det sökträning med vilt hela sommaren.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0