Maire 26/7

Fy, vilket höstväder vi har såhär i slutet av juli. Regn även idag, och blåst ! Regnet öste ned där en stund när vi stod på fältet, men som tur var så slutade det efter en stund. (så glad att jag köpte nya regnkläder nyligen)
 
Vi börjar med lugnt fotgående och det tycker jag alltid är bra. Vi lade varsin apport vid kanten av fältet och gick sedan framåt, långsamt med flera halter. Maire sa till mig att titta framåt (ständig påminnelse!), och gärna korta ned kopplet - aldrig tillåta henne att komma för långt fram. Vi fick varsin bollmarkering framåt, vände sedan om och skickade på linjetaget. Jag fick använda pipan ett par gånger och blåsa stopp, hon lyssnade bra!
 
Sedan hade vi bollar över diket som vi skickade på sök. Fortsatte fotgående upp mot dammen. 3 kast med dummies framför oss som vi fick hämta efter vi kommit förbi dem.
Vid dammen behövde labradorhanen på 2 år hjälp med avlämningar från vatten. Maire tränar som så att hon får ut hunden i vattnet, sedan lägger hon en dummy precis vid vattenkanten och står själv i närheten. Försöker göra övningen så att hunden gör rätt. Samt endast träna avlämningarna från vattnet, ingen idé att kasta markeringar och låta hunden simma ut - utan dela upp momenten och träna bara avlämningarna ett tag.
 
Vilja och Sharpe fick öva på linjetag över vatten fortsatt upp på land. Vilja låser sig vid kanten och tar sig inte riktigt ut, dock när hon gör det får hon belöning med apport.
Maire tycker jag låter arg när jag skickar... Jag som just ändrat min ton att skicka då en instruktör sa till mig att inte låta som att jag är på gröna lund (?). Hm okej, vanlig samtalston ska funka säger en annan - själv får jag väl prova mig fram. Vilja är duktig och försöker ta mina signaler rätt, men hon förstår inte riktigt.
Första bollen som jag skickade på hittade hon, andra bollen var totalt lönlöst. Knä/midjehögt gräs/tistlar/buskar och väldigt svårt att lokalisera. Jag gick sedan ut på andra sidan och satte henne i området och blåste närsök. Hon fann den faktiskt, woho! Svårast verkar vara att hålla en hund i området, hund komma ned ordentligt med näsan och verkligen söka lååångsamt. Hm ..
 
Vi avslutade sedan med ett sök upp i skogen, gick bra! Förutom Viljas sista apport där jag efter ett tag beslöt mig för att kalla hem henne, hon var borta en stund och usch vad jag tycker det känns jobbigt när hon försvinner sådär..!
 
Planen nu är att anmäla mig till B-prov 8/8 , hoppas att jag kommer med. Ta fram vilt under de 2 veckorna tills dess och stämma av hur vi ligger till, jag tror inte det ska vara några problem.
 
Igår var valparna på BLACKBOUNDS 1 vecka! Helt overkligt att hon är här om 7 veckor... : )
 
 
Foto Maria Söder
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0