Linjetag bredvid och i vatten.

Jag, Therese och Ulla Sandström var uppe vid gölen tidigare idag! Trots regnet... regnet kom som tur var mest i slutet när vi var klara.
Vi gick ned till gölen, Vilja hetsar så mycket vid sidan - hon vet precis vart hon ska. Jag tog av kopplet och hoppades att hon skulle hålla sig mindre hetsig , vilket hon gjorde.
Min plan var idag att ha henne passiv vid vatten och sedan skicka bakåt på land på linjetag. Hon behöver inte markeringsträning vid gölen längre, hon kastar sig rätt ut och hämtar allt (till skillnad för ett år sedan då hon mer än ofta stannade vid vattenkanten) ,  det jag bad om att få var apporter som lades ut i vatten när Vilja skickades bakåt, som jag då kunde skicka mot som linjetag. Gått jättebra!
Jag har även kastat ut apport själv, skickat linjetag bakåt och sedan gått från vattenkanten en bit på land, och skickat ut. Hunden bara kastar sig i, så fokuserad! Folk säger att hon har mognat och blivit hetare, jag själv kan inte se det. Het har hon väl alltid varit =D  , men hon har absolut fattat grejen vid gölen nu, hon tvekar i regel ALDRIG med igångar utan hoppar i precis var som helst.  Efter ett tag fick hon en dubbelmarkering i vatten som gick hur bra som helst.
 
Sedan lade vi ett sök, ett ganska långt och smalt. 9 apporter, 3 var. Vilja gick ut först och hämtade sina två, sedan passiv när de andra hämtade sina. Vilja fick vittring på en apport vid vattenkanten, men var något för långt ifrån för att kunna hitta, men hon hade den i vind och försökte lokalisera - till slut kom hon rätt och fann den, duktig hund !
Vi körde sedan ett sök till, Vilja var ute i marken i kanske 10 MINUTER utan att hitta något. Vet inte vad som var fel. Jag tog tills slut hem henne och andra hunden hittar apporterna med en gång !?  Hm. Nåväl , hon hade en jädra energi iallafall. Kanske hjälper det att jag bytt foder , Carrier  - för aktivare hundar??!
 
Imorgon ska vi till Maire!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0