Dirigeringsträning på elmiafältet

Jag har fått jättemycket hjälp av Therese ikväll vid Elmia-fältet!  Vi har tränat dirigering, tecken åt hö/vä/ut, där vi har utnyttjat varandra och lagt ut dolda apporter för hunden när den inte såg. Mycket bra att ta användning av varann när man är två!
 
Therese lade ut 3 st apporter på rad (vita dummies, stående), fältet lutade en aning så alla apporter sågs inte från när vi stod. 2 apporter åt vardera håll lades också ut på sidorna, resultatet blev som ett kors.
Jag kommer fram med Vilja och jag ska skicka henne Ut, hon sneglar på apporten åt höger -  jag är då noga med att skicka henne när hon enbart tittar rakt fram. Tycker att jag faktiskt tänkte mycket på det ikväll, och jag kom på att när jag skickar när hon tittar åt fel håll -så springer hon ju faktiskt åt fel håll... Så piloten (jag behöver bli bättre på att bara skicka henne när hon tittar rakt ut.
 
Jag skickade Vilja, på andra skicket blåser jag stopp - hon är sen med att reagera (hon vet ju att det finns en apport rakt fram) , men hon stannar och jag kan vinkla henne åt höger/vänster. Jättebra övning då apporterna ju har lades ut innan Vilja har sett!  Så fort hon vinklar åt rätt håll, så ska hon få syn på en apport - vilket har gått bra!
Vi gjorde fler sådana övningar, att T lade ut apporter åt oss som blev dolda och som jag sedan skickade sidotecken på.
Finalen ikväll blev när jag kunde styra Vilja åt vänster, verkligen ÖVERTYDLIG med hela min grupp, hand och jag som gick åt vänster, jag kunde verkligen se hur hon tänkte hunden, och när det klickade för henne! En sån wow-upplevelse! Hon tog mitt tecken utan den minsta koll på att det fanns något där, och fann apport! DUKTIG HUND !!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0