Kennelträning Brännhult

Näe jag är inte nöjd med Vilja idag ...  Först bakläxa på fotgåendet.
Hon går F O R T F A R A N D E för långt fram! Ser inte bra ut säger Maire! Det blir 'skuttigt' ,  hon hoppar fram och bak vid sidan.  Egentligen ska jag aldrig tillåta henne att gå särskilt långt fram alls...
Sedan ej heller följsam vid sidan. Visst skulle det sett snyggt ut med en hund slickad vid sidan som följde en perfekt.. Det är ju alltid målet också, därav kraven... Vilja har varit för uppspelt med tentakler åt alla håll. Träningen vid fötterna är A och O...
 
Vi har haft bara vilt idag. Änder, måsar, trut, svartfåglar, kaninen. Började med att lägga ett sök bakom en stenmur in i tät skog (inte möjligt att se hundarna, vilket jag tycker är så jobbigt.... tänker alltid att nu försvinner min hund...)
Hundarna satt kvar och vi gick ut alla och lade ut viltet. Kvackade, skapade retning. Vi skickade var 3e hund, Vilja börjar. Kommer ut med anden, släpper ned anden och beter sig precis som förut...  Jag manar på med "apport" och hon inlev. ganska hyfsat men håller ej kvar när Maire ber mig sätta hunden och röra mig runt.
Varför hon gjorde såhär helt plötsligt vet jag inte. Om det var pga terrängbytet från skog/öppet fält, social konkurrans, slarvighet från hennes sida etc.
Hon sökte men kom in tom, då fick hon vänta tills nästa. Någon annan hund gick tom också, så vi rörde oss närmre stenmuren och skickade därifrån. Vilja kommer tills slut ut med en kråka, och den vill jag minnas att hon iallafall lämnade av bra!
 
Kaninen har hon inte kommit åt under söket, men jag tränade separat med den och det gick bra. Var ju himla tur annars hade min hund varit billig idag...
 
Vi har fått mycket läxor om att vi ska vara så tysta som möjligt, knappt säga ett ord till hunden under tex inlev. Fått lära oss att hunden lyder stoppsignal bättre med endast handtecken från inkallning än med pipa.
 
Jag och Eva avslutade med några dirigeringar på samma fält. Jag har kunnat få bra linjer , en linje rakt fram som jag sedan hade för avsikt att vinkla höger och det gick bra !  Dock vägrade hon upptaget. Alltså ibland bara struntar hon i det !!!! Hon ser vart fågeln ligger men sen bara viker undan ,  jävlar i min låda vad jag nästa tappar tålamodet. Jag orkar inte hålla på att tjata "apport" hela tiden , men det är det jag fått göra för att hon ska göra't.
Kråkan där gick det inget bra med, slutade med att jag fick leka upp ett intresse sedan kasta fågeln, springa åt andra hållet och blåsa inkallning. Funkade ua....
 
Tröttsamt när träningen går såhär, men jag hoppas majoriteten av träningarna kan få gå bra och att detta kan vara ett undantag! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0