Juni's första apport i hand !

Vi har gått vidare till utomhus med det som vi tränat inomhus innan, men nu har jag höjt kraven. Juni klarar numera att hålla dummy och följa med mot min hand (hand-dutt) i ett par meter när jag backar. Klick, toppenbra!
Jag har slängt iväg en dummy ikväll ute på gräsmattan och låtit henne gå på den, hon springer fram och greppar några fler gånger ett korrekt grepp (och inte i kanten), springer mot mig....jag sträcker fram min hand....jackpot! Vi har nu kedjat ihop! Utsträckt hand = kom till handen få godis, valpen kommer med dummy i mun mot handen och får godis! Happy moment!
 
Mellan att få hämta apport tränar vi också stadga. Jag delar upp momenten. Tränar jag stadga så tränar jag bara det, dvs hon får inget hämta när hon sitter kvar.När hon hade suttit kvar en stund och jag belönat och dummyn låg kvar framför henne så satte hon fart, men hejdade sig med en gång. Så visst förstår hon att det är sitta kvar som jag vill att hon ska göra.  Tränar jag inleverering av apport låter jag henne gå på en dummy jag kastar 8-10 meter, sen tränar jag på att komma tillbaka till mig.
 
Vad som är viktigt nu är att inte belöna felaktiga grepp. Då får belöning utebli, så att hon får själv komma på att det är det korrekta greppet (gripande rätt över dummy) som ger belöning.
 
Alltså. Måste älska klicker och hand-dutt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0