Att träna gripande, och att hålla.

Nu har jag tränat några klicker-pass med Juni och det går framåt.
 
Steg 1:   Sitta på golvet med valpen framför, hålla fram dummy strax ovan valpens huvud och klicka så fort valpen aktivt griper dummy.
 
Steg 2:  Sitta kvar på golvet och klicka vid gripande. Nästa krav blir att vänta till valpen håller något längre, bara 1 sek längre. Klick och belöning (valp hinner här själv släppa dummy)
 
Steg 3: Stå upp, valp sitter ned och dummy stäcks fram strax ovan huvud. Klick vid gripande ett par gånger, nästa klick vid ett hållande 1 sek.
 
Steg 4 : Stå upp, hålla fram dummy, valp griper och efter några sek hållande kommer klick. Jag försöker att ta dummyn samtidigt som jag klickar, så att valp förstår att momentet innebär att jag ska ta dummyn och inte att hon ska släppa så den faller till golvet.
 
Steg 5 : (provat första gången nyss) Stå upp, valp griper och håller dummy - jag backar 2 steg och håller fram min handlfata = hand dutt. Valp släpper dummy. Gör om, gör om en gång till. Gör om igen- KLICK! Valp håller kvar dummy samtidigt som hon går mot min hand! Moment slut, jackpot-belöning (eller ja, resten av foderbitarna) DUKTIG VALPIS !!
 
Nu börjar vi kedja ihop! Vi tränar avlämning, genom hålla kvar dummy och komma till min hand. Vi tränar avlämningar utomhus hela tiden, jag kallar in genom att hålla fram handen, valpen tycker det är jättekul att komma. Hon tränar ju sig själv till att få godis, verkar hon tycka! Vi tränar avlämning genom att kuta åt mitt håll när jag också rör mig åt motsatt håll från apport, visslar in samtidigt som hon kommer åt mitt håll.
Pö om pö går det. Några minuter om dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0