Att pussla.

Under veckan som har gått har jag ett par gånger klickertränat med dummy/boll på golvet. Min målbild var att Juni skulle greppa dummyn, och då skulle jag klicka och hon fick sin belöning. Stegen efter skulle bli att hon greppar OK, går med dummyn mot min hand - klick. Problemet här har varit att Juni inte greppar dummyn alls, utan hon leker med tassarna. Så jag har fått tänka om. Just nu använder jag det här klippet som inspiration : https://www.youtube.com/watch?v=0y39o90wqMw
 
Det är på den nivån vi är på nu, att få Juni förstå att det är gripandet av apport som jag vill ha. Jag har tränat ett pass igår, och ett idag. Jag sitter på golvet med henne framför sittandes, håller fram en dummy lite ovanför hennes huvud så att hon aktivt får sträcka på sig för att gripa. = KLICK. Jag har klickat direkt när hon har greppat, försökt hinna belöna innan hon släpper, för hon släpper fort! Nästa pass kommer jag att vilja att hon håller kvar dummyn i mun trots att jag släpper den, minsta 10-delar av sekunder som hon håller fast kommer jag att klicka för och belöna.
Förhoppningen efter några gånger är att hon ska kunna hålla i några sekunder innan jag vill att hon släpper när jag klickar.
 
Parallellt tränar vi hand-dutt både utomhus och inomhus. Hon har redan kommit på vad min "tysta inkallning" betyder och kommer till mig när jag sträcker fram händerna.
Parallellt tränar vi stadga, sitta kvar trots störning framifrån. Parallellt tränar vi också inleverering av boll/dummy, jag kastar iväg en boll när hon inte ser kastet, hon kutar efter - jag springer åt andra hållet, blåser inkallning när hon kommer åt mitt håll och hon kommer till min hand. Dock så släpper hon bollen en bit ifrån, men det får vi kedja ihop senare.
Stopp-signalen har jag blåst några gånger nu också, belönar kontakt med boll-kast. Behöver jag lära in att hon ska sätta sig, nu i detta stadiet?  Eller blir det för mkt krav, så att det egentligen räcker att belöna kontakten? Vg svara i kommentar om ngn läser :)
Vi skulle behöva ta fram nåt vilt också....en and kanske.
 
Valpen har idag fått nytt koppel och halsband, en uppgradering var nödvändig. Vågen visar 16,4 kg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0