Kvalitétstid vid gölen, bara Vilja och jag

Det är inte ofta jag ger mig iväg själv och tränar, men som kompensation för att Vilja var kvar hos min vän igår i Göteborg, när vi var på Liseberg, så förtjänade hon lite ha-roligt-tid idag! Vi åkte till gölen, och jag hade planen att kasta i bollar och skicka på linjetag en stund senare. Jag lade också linjer i skogen åt två olika håll, som jag sedan alternerade att skicka på.
 
I vattnet kastade jag 3 bollar på rad (bollkastare är bäst) , lät de ligga och skickade linje på land. Skickade sedan på vatten. Vilja går i de flesta fall bra i vatten, hon går ännu bättre i om jag inte har så bråttom att skicka och lägger mer tryck i "Ut" . Vissa gånger kan hon stanna vid kanten, och titta bak på mig och ser frågandes ut. Som att hon vill ha en extra skjuts ut, men är hon bergsäker så kastar hon sig i. Det får vara det som jag ska uppnå ; att få henne bergsäker.
Sedan kastade jag i fler bollar, gick mot nya ställen att skicka på, och det gick fint! Vi avslutade med ett JÄTTELÅNGT linjetag, jag hade kastat i en boll och jag tog en ren chansning - skulle hon minnas den? Jag skickar i, hon går ut, hon simmar ut, hon dras sedan till höger och vattenkanten, men jag har ingen styrning på henne där ute så jag lät henne hållas. Hon kom sedan på sig själv och simmade rätt på bollen, duktig !!
 
Såhär långt var det:
 
 
 
Jätteroligt att hon kunde ta ett så långt linjetag!
Imorgon tar vi sista check'en innan provet på lördag. Har tagit fram kanin, 2 änder som jag tänkt kasta i vatten och en trut.
Vi ska starta som hund nr 14, så det blir en lång väntan. Tror jag får ta ut Vilja ett tag innan, rasta henne ordentligt så är hon förhoppningvis mindre speedad. Trots att vi aldrig startat på B-prov innan så kommer hon ha full koll på vad det handlar om (LATTJOLAJBAN-KUUUL!!!), det är jag övertygad om.
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0