Dirigering på riktigt!

En vis fågel viskade i mitt öra att hunden inte behöver gå med ut när apporterna läggs på linjetag.  Så har jag ju blivit lärd att göra att göra, och därför har jag fortsatt att göra fram till nu snart 2 ½ års ålder på Vilja.  Jag tänkte efter; vad är det egentligen som jag tränar när jag låter hunden gå med ut och se var apporten ligger? Jo, jag tränar minnet!  När jag sen skickar hunden så tränar jag egentligen bara att hon ska springa till platsen som apporten ligger, för den kommer ju hon ihåg. .. Visselsignalen blåser jag för sent, dessutom. Inte riktigt dirigering , eller hur...
 
Ett nytt sätt som vi nu tränar på ser ut såhär:
 
Jag sätter hunden 5-8 meter ifrån ett område med några apporter (små dummies, tennisboll) .  Lägger 3-4 st där ,  gärna gömt under gräs.  Sedan går jag tillbaka till hunden, blåser en kort/dov signal i pipan för att skapa en minnesbild hos henne att hon ska springa rakt ut tills jag blåser, skickar på "ut" och blåser närsök. Söksignalen låter en högre ton just i början som sen dalar neråt . I samma sekund som jag blåser ska hon reagera, gå ned och sätta på näsan /börja leta.
När hon hittat apporten och lämnat av den så backar vi ifrån området ca 5 meter. Jag blåser den korta/dova signalen och skickar henne.  Hon springer ut till området, jag blåser när hon ska börja leta och det gör hon.
Backar igen en bit och gör om proceduren.
 
I början när jag tränade såhär så märkte jag direkt på Vilja -  hon har ingen aning om vad vi sysslar med. Hon har ju inte sett var apporterna ligger, och därför inte vet vad hon ska göra?  
När vi tränat såhär ett par gånger nu och polleten har börjat trilla ned så märks det tydligt när hon springer utåt UTAN att hon vet var apporten ligger. Hon håller alltså linjen i kroppen.  Sedan stannar hon upp först efter att jag blåst signalen och sätter i samma stund ned näsan och börja leta i området.  Dirigering på riktigt!
 
Än har jag inte varit i skogen och tränat. Utan bara tränat på de stora ängarna här på andra sidan järnvägen, med högt gräs upp till knäna. Bara den terrängen är tillräckligt svår för henne att hålla en rak linje. 
Tränar endel terräng byten också. Från grusplan med grästuvor ut på höga-gräset-ängel, förbi buskar/träd etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0